حریری: سعودی آماده حمایت از اقتصاد لبنان بعد از تشکیل دولت است

لندن: نجلاء حبریری

سعد حریری نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه در لبنان از امیدواری خود به تشکیل کابینه تا پیش از پایان سال میلادی خبر داد.
به گزارش «الشرق الاوسط»، وی در یک کنفرانسی در مؤسسه سلطنتی روابط بین‌المللی (چتم هاوس) اعلام کرد در چند قدمی تشکیل کابینه هستند.
وی یادآور شد که بعد از انتخابات اخیر معادله در داخل پارلمان عوض شده و باید به این موضوع توجه کرد؛ چرا که خواسته برخی گروه‌ها بیشتر و چهره برخی دیگر عوض شده‌است.
وی تأکید کرد: مشکلاتی که مانع تشکیل دولت می‌شود منطقه‌ای نیستند بلکه داخلی هستند. معادله در پارلمان عوض شده‌است برخی سهم بیشتری می‌خواهند. بعضی از مشکلات را پشت سر گذاشتیم و تنها یک مشکل باقی مانده‌است که مطمئنم می‌توانیم آن را نیز حل کنیم.
وی افزود: لبنان نمی‌تواند بدون دولت ادامه دهد و امیدواریم به زودی تشکیل شود؛ چرا که همه اکنون می‌دانند ثبات اقتصادی مهم‌تر از هر دستور کار سیاسی است.
وی ادامه داد: لبنان در منطقه‌ای پیچیده و پر از مشکل قرار دارد برای همین باید تلاش کرد تا تنش‌های سوریه به لبنان منتقل نشود و همچنین از اختلافاتی که نتانیاهو در پی آن است بگذریم.
وی حل کردن اختلافات بین احزاب سیاسی مختلف را موضوعی اساسی برشمرد و بر کنار گذاشتن آنها تأکید کرد؛ چرا که نه او می‌تواند نظر حزب‌الله را راجع به ایران عوض کند نه حزب‌الله می‌تواند نظر او را راجع به سعودی.
وی تأکید کرد ریاض به وسیله توافقنامه‌هایی که بعد از تشکیل کابینه اعلام خواهند شد از اقتصاد لبنان حمایت خواهد کرد و در این راستا به تقبل طرح تأمین یک میلیارد دلاری سعودی در چارچوب کنفرانس «سیدر» اشاره کرد.
وی همچنین بر اهمیت سیاست «بیطرفی» دولت لبنان تأکید کرد و اذعان کرد دولت آینده به اجرای آن ادامه می‌دهد؛ چرا که لبنان کشور کوچکی است و تحمل عواقب تنش‌های منطقه‌ای را ندارد.
وی ضرورت اتخاذ چنین سیاستی را به این دلیل دانست که نمی‌توان از کشورهای خلیج درخواست سرمایه‌گذاری و تقویت گردشگری کرد تا زمانی که برخی اجزاب داخلی به آن حمله می‌کنند. همین‌طور که خود او نیز نمی‌تواند به ایران حمله کند بی آنکه منتظر واکنشی از او باشد.
وی در خصوص ادعاهای اسرائیل مبنی بر یافتن تونل‌هایی از آنِ حزب‌الله، تأکید کرد باید قطعنامه ۱۷۰۱ را کاملاً اجرا کرد.
وی با اشاره به اینکه ارتش لبنان موضوع تونل‌ها را حل می‌کند، نقض این قطعنامه را از سوی اسرائیل محکوم کرد.
وی در خصوص جنگ با اسرائیل گفت: جنگ پیش از این سودی در برنداشت و تنها راه ایمن مذاکره است اما نتانیاهو خواستار صلح نیست.
وی همچنین عنوان کرد نخست‌وزیر اسرائیل نمی‌خواهد مشکل فلسطین حل شود و تفکیک دو دولت که برای فلسطین پایتختی در قدس قائل می‌شود و حق بازگشت پناهندگان را به کشورشان می‌دهد، را رد می‌کند.