مجلس شورای اسلامی ایران

مجلس شورای اسلامی ایران

در دو هفته گذشته اخبار متناقضی از تشکیل و عدم تشکیل هیات ناظر بر تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در رسانه های این کشور منتشر شد که حاکی از تلاش جناح محافظه کار برای اعمال نفوذ بر روند مذاکرات پس از حصول توافق اولیه ایران و کشورهای ۱+۵ در ژنو در ۲۴ نوامبر سال گذشته میلادی است.

در حالی که مقامات دولت و وزارت امور خارجه ایران از وجود تیم ناظر بر مذاکره کنندگان هسته ای اظهار بی خبری کرده اند، محمداسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی اعلام کرده است که “سران قوا و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه از جمله اعضای تیم سیاست‌گذار و ناظر بر مذاکره‌کنندگان هسته‌ای هستند.

در این میان شماری از نمایندگان تندرو مجلس که مخالف توافق ژنو هستند با ابراز نارضایتی از ترکیب فعلی تیم مذاکره کننده که همگی از همفکران پرزیدنت روحانی و وزیر خارجه جواد ظریف هستند، خواهان افزوده شدن چند نماینده مجلس به تیم مذاکره کننده بودند که با مخالفت روحانی راه به جایی نبردند.

با این حال و با توجه به تذکر همراه با پشتیبانی آیت الله خامنه ای از روند مذاکرات، چناح محافظه کار در ایران توانسته نظر مثبت رهبر این کشور را برای افزودن روسای قوای مقننه و قضاییه به جمع تصمیم گیران هسته ای کسب کند.

کوثری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، بر وجود تیم ناظر بر مذاکره کنندگان هسته ای تاکید کرد و گفت این افراد وظیفه سیاستگذاری و نظارت را بر عهده دارند. وی گفت: “یکی دو نفر دیگر به این تیم اضافه شدند”، اما نامی از این افراد نبرد.

این نماینده مجلس معتقد است “موافقتنامه ژنو به نفع جمهوری اسلامی ایران نبود.” او این مسئله را علت تشکیل این تیم دانست. کوثری با این حال تاکید کرد که “تیم مذاکره کننده هسته ای هیچ تغییری نمی کند”.

از سوی دیگر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه از خانم «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای سفر به ایران دعوت کرده است.

عباس عراقچی، معاون امور بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران روز شنبه ۱۱ ژانویه گفت که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه از خانم اشتون برای سفر به ایران دعوت کرده است.

این دعوت البته جدید نیست، بلکه در زمان سفر ظریف به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر ۲۰۱۳ دعوت از اشتون برای سفر به ایران صورت گرفته بود. بنابر این طبق گفته عراقچی اشتون یک «دعوت عام» برای سفر به تهران دارد. زمان این سفر هنوز مشخص نشده است.