امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه روز جمعه (۵ اکتبر) در مراسم تشییع جنازه شارل آزناوور درباره آثار ارزنده وی به عنوان ترانه سرا سخن گفت. او افزود «ترانه های او در حافظه ملی شکل گرفته است.»
مکرون همچنین به نوآوری و آثار ارزنده مهاجران در فرانسه اشاره کرد و گفت «این آثار موجب غنای هویت فرانسوی شدند.»
شارل آزناوور دوشنبه (اول اکتبر) در سن ۹۴ سالگی در خانه خود در جنوب فرانسه درگذشت. او در یک خانواده مهاجر ارمنی در فرانسه به دنیا آمد. هر چند خانواده شارل با توجه به خواست وی با برگزاری مراسم خاکسپاری ملی برای او مخالف بودند اما دست آخر به خواسته هزاران تن از طرفدارانش برای یک تشییع جنازه رسمی تن دادند. آزناوور در مقبره خانوادگی در مونفور واقع در غرب پاریس در کنار پدر و مادر و پسر جوانش به خاک سپرده شد.
ایمانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه و بریژیت همسر وی و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و شماری از مقام های کنونی و پیشین و نیز نیکولا سارکوزی و فرانسوا اولاند و چهره های شاخص گروه های مذهبی و سینماگران و اهل تئاتر و خوانندگان و شاعران و نویسندگان در این مراسم شرکت کردند.
تصاویر خانواده آزناوور که همواره از رسانه ها فاصله گرفته بودند برای اولین بار از شبکه های تلویزیونی پخش می شد. اولا تورسیل همسر سوئدی آزناوور و فرزندانشان در ردیف اول و در کنار روسای جمهوری و چهره های برجسته ایستاده بودند. او در سال ۱۹۶۷ با اولا ازدواج کرد. گویا سارکوزی و اولاند که در کنار یکدیگر ایستاده بودند اختلاف نظر سیاسی را فراموش و با یکدیگر خوش و بش و به نشانه تعارف لبخند رد و بدل می کردند. کارلا برونی سارکوزی همسر رییس جمهور سابق هم برای سلام کردن به اولاند پا پیش گذاشت و عبارت های غیر رسمی رد و بدل کردند.
پیکر آزناوور که در میان پرچم فرانسه پیچیده شده بود بر شانه گارد ملی و با موسیقی غمگین ارمنی رسید و دو سرباز با دسته گلی به رنگ پرچم ارمنستان رژه رفتند. سرود ملی دو کشور نواخته شد. آزناوور در سال ۱۹۶۴ و در ۴۰ سالگی برای نخستین بار به سرزمین آبا و اجدادی خود سفر کرد. بعد از آن، او کنسرت های فراوانی در ارمنستان برگزار کرد و همواره مراسم بزرگداشت کشتار ارامنه را به جا می آورد. او بعد از استقلال ارمنستان در اوایل دهه نود میلادی موفق به اخذ تابعیت این کشور شد.
بعد از سخنرانی نوبت نواختن ترانه معروف «مرا ببر» آزناوور شد. او ۱۲۰۰ ترانه در کارنامه هنری خود دارد. آکادمی سزار -بنیاد جوایز سینمایی فرانسه- اعلام کرد که دوره بعدی این جشنواره به نام شارل آزناوور نامیده می شود.