وزارت کشور اسپانیا از برگزاری جلسات مذاکره بین دو کشور مراکش و اسپانیا جهت بازگشت هزاران نوجوان به مراکش خبر داد.
به گزارش الشرق الاوسط، این تعداد از نوجوانان، بدون خانواده خود به اسپانیا مهاجرت غیرقانونی کرده‌اند.
آمارهای رسمی دولت اسپانیا نشان می‌دهد که تعداد مهاجران غیرقانونی زیر ۱۸ سال به این کشور به بیش از ۱۰ هزار مهاجر رسیده است و تقریبا ۷۰ درصد از این مهاجران نوجوان از کشور مراکش هستند.
کونسیلو رومی وزیر مهاجرت اسپانیا با بیان اینکه پرونده مهاجران مراکشی زیر سن قانونی در مذاکرات اخیر این دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفته است گفت: «مراکشی‌ها در این مذاکرات، جهت بازگشت نوجوانان خود به این کشور چراغ سبز نشان دادند».
از سوی دیگر آنا بوتیلا وزیر امنیت اسپانیا در بازدید از شهر ملیله این کشور در شمال مراکش تاکید کرد که در حال مذاکره بر نحوه اخراج مهاجران هستند اما سخنگوی وزارت کشور اسپانیا در این زمینه گفت: «تاکنون هیچ راه حل ملموسی برای خروج آنان وجود ندارد و این موضوع یکی از محورهای مذاکره دیپلماتیک بین رباط و مادرید است».
گزارش‌ها حاکی از آن است که هزاران کودک و نوجوان مهاجر در حال حاضر در پناهگاه‌های محلی شهرهای آندلس، سبتا و ملیله زندگی می‌کنند، اما این مراکز از ناتوانی خود در کنترل جمعیت بالای مهاجران گله می‌کنند.
دولت جدید پدرو سانچز از اختصاص ۴۰ میلیون یورو برای «پناه دادن به نوجوانان زیر سن قانونی و بدون سرپرست» در مراکز اقامتی خبر داد.
اسپانیا در تابستان ۲۰۱۸ به گذرگاه اصلی مهاجران غیرقانونی به اروپا درآمد و از کشورهای ایتالیا و یونان در این زمینه پیشی گرفته است. وزارت کشور اسپانیا اعلام کرده است که در فاصله بین ماه‌های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۸ ، ۴۱ هزار و ۵۹۴ نفر به این کشور از راه غیرقانونی مهاجرت کرده‌ اند.