محمود عباس علی‌رغم سفر نتانیاهو به عمان مانع تعرض به مسقط شد… سفر نتانیاهو به عمان اولین سفر بلندپایه مسئولان اسرائیلی نبود

رام‌الله: کفاح زبون

یوسف بن علوی بن عبدالله وزیر امور خارجه سلطنت عمان اظهار کرد که کشور او در پی ارائه دادن ایده‌هایی است که کمک می‌کند فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها به یکدیگر در راستای حل قضیه فلسطینی نزدیک شوند و کشور عمان قصد ندارد که نقش میانجی گری میان دو طرف را ایفا کند.
به گزارش الشرق الاوسط، بن علوی اضافه کرد که کشورش به رهبری دونالد ترامپ اعتماد دارد و تلاش‌های او را برای عقد اتفاق نهایی بین دو طرف نزاع کارساز می‌داند.
از سوی دیگر بن علوی افزود که اسرائیل اینک جزوی از حکومت های منطقه است و همه ما و همه جهان این مسئله را اذعان می‌کنیم از این رو شاید وقت آن رسیده‌است که مانند دیگر دولت‌ها با آن تعامل کنیم.
اظهارات بن علوی در حالی منتشر شد که نتانیاهو در عمان در یک سفر رسمی بود و گفتگوهایی را با سلطان قابوس انجام داد.
سفر نتانیاهو درست پس از سفر محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی صورت گرفت.
پس از این سفر نتانیاهو به عمان، محمود عباس بر بخش‌های مختلف تشکیلات فتح ملزم ساخت که در قبال این سفر از اظهار نظر پرهیز کنند و هرگونه تصریح را به بعدموکول کنند.
تشکیلات خودگردان فلسطینی در برابر این مسئله سکوت اختیار کرده‌است.
پیش بینی ها حاکی از آن که احتمال موفقیت سلطنت عمان در ایجاد یک نقطه نظر مشترک میان دو طرف شانس ناچیزی دارد.
از سوی دیگر بسیاری از مسئولان تشکیلات خودگردان نفی کردند که این سفر بتواند تأثیری بر شرایط کنونی داشته باشد و تغییر قابل ملاحظه ای ایجاد نماید.
البته گفتنی است که فلسطینیان از استقبال نتانیاهو در سلطنت عمان ناراضی هستند و این امر را بر خلاف مصلحت قضیه فلسطین می‌دانند.
بیش از این نیز بسیاری از مسئولان بلندپایه اسرائیلی سفرهای متعددی به سلطنت عمان کردند.
در سال ۱۹۴۴ نخست‌وزیر اسرائیل اسحاق رابین به مسقط سفر کرده بود و با سلطان قابوس دیدار کرد و در سال ۱۹۹۵ نیز اندکی پس از ترور رابین، بن علوی به اسرائیل سفر کرد.
در سال ۱۹۹۶ میان دو طرف عمانی و اسرائیلی نیز تفاهم نامه تجاری برای تبادل نمایندگی‌های تجاری میان دو کشور امضا و اجرا شد.
شمعون پیرس نیز در همان سال برای افتتاح مقر نمایندگی به عمان سفر کرد.
در این سفر رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل موساد و دبیر شورای ملی نتانیاهو را همراهی می‌کردند.
بیانیه مشترک میان اسرائیل و عمان هدف این سفر را بررسی اهداف مشترک دانسته‌است.
جنبش مقاومت اسلامی حماس بر خلاف تشکیلات خودگردان فلسطینی در بیانه ای این سفر را محکوم کرد و گفت که این سفر در تضاد کامل با اهداف مبارزات فلسطینیان برای احقاق حقوق خود قرا دارد و با گرایش های مردم عرب منطقه نیز متعارض است.
همچنین جنبش حماس از تبعات خطرناک این سفر بر وحدت امت عرب و اسلامی در تعامل با اسرائیل هشدار داد.
جنبش حماس سرعت برقراری روابط دیپلماتیک بین برخی کشورهای عربی و اسرائیل را محکوم کرد و این اقدامات را به مثابه پشتیبانی از اسرائیل برای استمرار جنایت های خود بر علیه فلسطینیان تلقی کرد.