ژان کلود یونکر رئیس کمسیون اتحادیه اروپا تأکید کرد؛ تونس بستری برای اردوگاه‌های پناهندگان نخواهد بود. این پیشنهاد قبلاً توسط کشورهای اتحادیه اروپا برای جلوگیری از جریان مهاجران غیرقانونی در سراسر مدیترانه مطرح شده بود.
به گزارش الشرق الاوسط، یونکر که از روز پنج شنبه وارد تونس شده بود، روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با یوسف الشاهد، نخست‌وزیر تونس بر این موضوع تأکید کرد.
کشورهای عضو اتحادیه اروپا قبلاً پیشنهاد کرده‌اند که اردوگاه‌هایی برای بررسی وضعیت درخواست‌های پناهندگی، مهاجرین غیرقانونی در شمال آفریقا، از جمله تونس برپا شود. اما این کشورها به شدت این پیشنهاد را رد کردند.
یونکر روز گذشته قول داد تا تونس را از لیست خاکستری کشورهای که همکاری مالیاتی با اتحادیه اروپا ندارند خارج کند.
این اتحادیه در فوریه سال جاری این لیست را اعلام کرد و از موسسات اتحادیه اروپا خواست در راستای تحقیق این هدف همکاری‌های خود را ادامه دهند.
یونکر همچنین از افزایش تعداد دانشجویان تحت برنامه «اروپا خلاق، اراسموس» و درج تونس در برنامه حفاظت مدنی اروپا، به ویژه پس از تغییرات اقلیمی در منطقه، خبر داد.
از سوی دیگر یوسف الشاهد، نخست‌وزیر تونس، از اتحادیه اروپا خواست تا تسهیلات مربوط به توافقنامه آسمان‌های باز را تسریع دهد و مذاکره برای صادرات روغن زیتون تونس و حمایت مالی از سوی موسسات مالی وام دهنده را آغاز کند.
الشاهد روز گذشته اظهار کرد که کشورش برای اجرای توافق‌نامه آسمان‌های باز با اروپا آماده است.
او اضافه کرد که راه اندازی آن به اقتصاد تونس یک قدرت قوی می‌دهد و رشد آن را تقویت می‌بخشد.
موضع‌گیری الشاهد در حالی صورت می‌گیرد که اتحادیه‌های کارگری تونس تهدید به راه‌اندازی موجی از اعتراضات علیه این اتفاقیه کرده‌اند.
این اتحادیه‌ها گفته‌اند که اجرای اتفاقیه آسمان باز با اروپا باعث فروپاشی هواپیمایی ملی تونس می‌شود، به ویژه اینکه اصلاح ساختار این شرکت از سال‌ها پیش غیرفعال است.
اتحادیه‌های کارگری تونس وعده داده بودند تا زمانی که هواپیمایی ملی تونس اصلاح ساختاری نشود و بار مالی آن را کم نکند، مانع اجرای برنامه‌های دولت برای آزادسازی آسمان خواهند شد.
این شرکت، یکی از بزرگترین اپراتورهای اشتغال‌زایی در بین شرکت‌های دولتی در این کشور است.