کردستان ۷ شخص درگیر در پرونده تروریسم در کرکوک را تحویل داد

بغداد: فاضل النشمی

اداره‌های محلی ۵ استان عراق که بخش‌های بزرگی از آنها پس از ژوئن ۲۰۱۴ تحت کنترل داعش بود، روز گذشته نشست امنیتی گسترده ‌ای را در مقر فرماندهی نیروهای زمینی در بغداد و به منظور بررسی اوضاع امنیتی، حذف بقایای عناصر داعش، بررسی روش‌های برقراری مجدد ثبات در مناطق آزاد شده و تقویت هماهنگی این استان‌ها برگزار کردند.
وزارت دفاع عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این کنفرانس برای ارزیابی امنیت در بغداد و استان‌های نینوا، صلاح الدین، کرکوک، دیالی و الانبار، بررسی ماهیت واقعیت امنیتی و رابطه بین مؤسسه‌ها و نهادهای نظامی و استان‌ها و همچنین بررسی معضلات و یافتن راه حل برای آنها تشکیل شد».
سعید الجیاشی کارشناس امنیتی در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت: «چالش‌های نظامی در استان‌های آزاد شده پایان یافته و فقط بخش کوچکی از عناصر داعش باقی مانده که گاهی عملیات ترور و بمب‌گذاری‌های پراکنده‌ای را انجام می‌دهند».
وی در ادامه تأکید کرد: «جلسات مقامات محلی در استان‌های آزاد شده مسأله مهمی برای حفظ پیروزی علیه داعش و ندادن فرصت جدید به آنها به شمار می‌رود».
مروان جباره سخنگوی شورای شیوخ عشایر صلاح الدین نیز در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت: «نگرانی‌ها و چالش‌های امنیتی همچنان در استان‌های آزاد شده از جمله صلاح الدین وجود دارد و فعالیت‌های قابل توجهی از سوی گروهک‌ها در این مناطق مشاهده می‌شود».
از سوی دیگر مرکز رسانه‌ای امنیتی وابسته به رهبری عملیات روز گذشته از اقدام سیستم امنیت ملی استان کرکوک در زمینه کشف موقعیت یک گروه ۹ نفره تروریستی داعش که حکم قضایی آنها در زمینه شرکت در پرونده‌های تروریستی صادر شده، خبر داد.
این مرکز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این گروه در استان سلیمانیه پنهان شده بودند که پس از هماهنگی‌های انجام شده، نیروهای امنیتی کردستان آنها را دستگیر و به مقامات ذیصلاح در کرکوک تحویل دادند».
سعید الجیاشی اشاره کرد: «هماهنگی بین نیروهای امنیتی فدرال و کردستان بسیار بالاست و کار مشترکی و پویایی بین طرفین برای تعقیب و دستگیری عناصر تروریستی انجام می‌شود».