نخست وزیر سابق عراق از روزهای سختش می‌گوید

بغداد: حمزه مصطفی

نخست‌وزیر سابق عراق حیدر العبادی گفت، نبرد با گروه تروریستی داعش کار آسانی نبود. او افزود، عراق «جنگ جهانی به راه انداخت».
العبادی به مناسبت گذشت یک سال از اعلام پیروزی بر گروه تروریستی و برگزاری جشن به مناسبت این روز در عراق، در گفت‌وگویی اختصاصی با «الشرق الاوسط» گفت «نبرد شکست (داعش) کار آسانی نبود و من به عنوان نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح می‌دانستم که جنگ آزادسازی، تنها نبردی نظامی نیست بلکه مأموریت‌هایی چندگانه دارد. اهداف و میدان‌ها، نظامی، امنیتی، اطلاعاتی، اقتصادی، فرهنگی، رسانه‌ای، داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی با مسائل و برنامه‌های درهم آمیخته بود».
او توضیح داد «در عمق، ماجرای مدیریت جنگ جهانی که عراق، رهبران و مردمش به شکل حرفه‌ای مدیریت کردند و در سخت‌ترین شرایط سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و پیچیده‌ترین معادلات کشاکش منطقه‌ای و بین‌المللی از آن گذشتند».
العبادی ادامه داد «شرایط مدیریت جنگ از خود جنگ روی زمین سخت‌تر بود. باید آن را با جمع کردن میان همه تناقض‌ها و امکانات و در هم تنیدگی مسائل اداره می‌کردیم».
العبادی در پاسخ به این سئوال که کدام تهدید بزرگ داعش هنوز پابرجاست گفت «باید اینجا تأکید کنم، ارزش پیروزی بر داعش در نابود کردن طرح منطقه‌ای آن به دست ما برمی‌گردد که قصد داشت نقشه‌های کشورها و جوامع را براساس منافع فرقه‌ای بازترسیم کند».
او توضیح داد «عراقی‌ها با خون و اراده خود منطقه و جهان را از بزرگ‌ترین طرح خشونت‌بار و تجزیه‌ای نجات دادند».
او ادامه داد: «(داعش) به عنوان یک پروژه بسیار بزرگ‌تر و فراگیرتر از گروه «داعش» است. جهان باید ارزش پیروزی را که عراق به دست آورد بداند. این پیروزی پروژه فراگیر داعشی را شکست هم از نظر ارزشی و هم از نظر تمدنی. همان‌طور که از نظر نظامی و امنیتی آن را شکست داد. آن را مانند جنگ جوامع و اقلیت‌ها شکست داد. آن را به عنوان ابزار خشونت در جنگ استراتژی‌های منطقه شکست داد».
نخست‌وزیر سابق عراق دربارهٔ وضعیت عراق یک سال پس از پیروزی بر «داعش» گفت «اکنون عراق از نظر اجتماعی، نظامی و امنیتی قوی‌تر است و با تمام توش و توان برای درمان همه آثار و نتایجی که دوره خشونت و ویرانی داعشی برجای گذاشت، تلاش می‌کند».
العبادی در پاسخ به سئوالی دربارهٔ مشارکت ائتلاف بین‌المللی در جنگ با «داعش» گفت «کشورهای زیادی در جنگ‌های آزادسازی و تلاش برای امدادهای بشردوستانه مشارکت جدی داشتند. باز هم از آنها تشکر می‌کنم و در عین حال تأکید می‌کنم، پیروزی عراقی بود و جهان نقش کمک کننده و پشتیبان داشت».
او توضیح داد «کشورها نباید با ما سر پیروزی و افتخاراتش منازعه کنند. پیروزی با خون و تلاش عراقی بود و الگوهای دینی و سیاسی و نظامی و فرهنگی عراق آن را ساختند و فصول آن را جانفشانی‌های فرزندانش نوشتند؛ از هر نژاد و فرقه. از جهان تشکر می‌کنیم اما پیروزی عراقی بود».
العبادی دربارهٔ وضعیت گروه تروریستی پس از یک سال از شکست ابهت آن و پایان آنچه به «حکومت خلافت» نامیده می‌شد، گفت: «دوست دارم تأکید کنم که ما بر کیان و پروژه (داعش) نقطه پایان گذاشتیم و از نظر نظامی کمرش را شکستیم. دیگر توان سیطره مجدد بر مناطق را ندارد. شهرهای ما امروز امن‌تر و محکم‌تر از هر دوره دیگر هستند. وضعیت تشکیلات نظامی و امنیتی ما با اقتدار بیشتر حضور دارند. همان‌طور هم مرحله تناقضات انتساب اجتماعی و فرقه‌ای را پشت سرگذاشتیم».
او در عین حال تأکید کرد «این گروه هسته‌ها و تیم‌های پنهانی دارد و به شکل نظامی و امنیتی هر روزه در حال تعقیب آنها هستند. باید راه پایان دادن به تشکیلات، اندیشه، فرهنگ و رسانه آنها را ادامه دهیم. این یک مأموریت بین‌المللی است و ویژه عراق نیست. چرا که تروریسم پدیده‌ای جهانی است و راه گریزی از آن نیست جز اینکه به شکل جهانی با آن برخورد شود».
العبادی در پایان سخنانش از نگرانی‌اش گفت که «جانفشانی انجام می‌شود تا پیروزی بزرگی بر داعش و فرقه‌گرایی، تأمین امنیت و استقرار میهن‌پرستی به وسیله مجموعه سیاسی عراق به دست آید. باید از فرقه‌گرایی و سهم‌خواهی و سرگرم شدن به اجرای برنامه‌ها و خواسته‌های خارجی در عراق فاصله بگیریم. مسئله‌ای که می‌تواند به خط‌کشی‌های فرقه‌ای و جبهه‌گیری‌ها بکشد که به تضعیف کشورها و فلج ساختن آنها منجر می‌شود».
العبادی از جهت بین‌المللی هم گفت «نگرانی این است که برخی کشورهای منطقه و جهان هنوز خطر تروریسم و توان ویرانگری جوامع و کشورها را درک نکرده‌اند و هنوز خشونت و تروریسم را برای جنگ‌های منافع استراتژیک خود به عنوان ابزار به خدمت می‌گیرند».