درگیری‌های هوایی و زمینی در شرق حمص

درگیری‌های شدیدی میان داعش و نیروهای ایرانی به همراه نیروهای مسلح هم‌پیمان آن روز گذشته در حاشیه شرقی حمص رخ داد.
به گزارش «الشرق الاوسط»، مرکز دیده‌بان حقوق بشر سوریه تأکید کرد این درگیری‌ها همرا با بمباران‌های هوایی نیز بود که پایگاه‌های داعش و مناطق درگیری را نشانه گرفت و منجر به کشته شدن تعدادی از اطراف درگیری در نتیجه شلیک‌های هوایی و زمینی شد.
از سوی دیگر، درگیری‌های شدیدی نیز میان نیروهای نظام سوریه به همراه هم‌پیمانانش با داعش در نزدیک بیابان حمص رخ داد که براساس آمار دیده‌بان حقوق بشر در نتیجه این درگیری‌ها ۵ نفر از عناصر مسلح هم‌پیمان نظام سوریه و ۱۶ نفر از گروهک داعش کشته‌شدند.
در این میان، دمشق ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری ایالات متحده آمریکا را در دوم دسامبر (۱۱ آذر) جاری متهم به بمباران موشکی پایگاه‌های ارتش سوریه کرد.
اما ائتلاف این ادعا را رد و تأکید کرد که قرارگاه‌های داعش را در صحرا نشانه گرفته بود.
دیده‌بان حقوق بشر نیز اعلام کرده‌بود نیروهای ائتلاف بین‌الملل در پایگاه تنف بیش از ۱۴ موشک به سمت کاوان نیروهای رژیم سوریه پرتاب کرد که در حال عبور از صحرایی در حاشیه شرق حمص بودند.
در واقع نیروهای نظام سوریه در حال جنگ با داعش در صحرای پهناور شرق حمص هستند.
رامی عبدالرحمن رئیس مرکز دیده‌بان حقوق بشر عنوان کرد: این کاروان در ۳۵ کیلومتری پایگاه التنف راه را گم کرده‌بود که محل قرارگیری نیروهای آمریکا و بریتانیا است.
شون راین سخنگوی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش نیز تأکید کرد گزارش‌ها حاکی از نشانه‌گیری اشتباه پایگاه‌های ارتش در صحرا بود.
وی همچنین اعلام کرد نیروهای ائتلاف شلیک‌های دقیق به سمت داعش داشته که در نتیجه آن یکی از جهادی‌های برجسته آن که در قتل پیتر کاسیگ شهروند آمریکایی در سال ۲۰۱۴ دست داشت، کشته شد.
گفتنی است ایالات متحده آمریکا از پایگاه التنف برای فرماندهی عملیات علیه داعش استفاده می‌کند. پیش از این، از آن برای آموزش مبارزان سوری معارض استفاده می‌کرد. این منطقه سال گذشته شاهد درگیری نیروهای سوریه با نیروهای ائتلاف بود.
دمشق نیز بارها از آمریکا خواسته‌است تا نیروهای خود را از این منطقه که در مرزهای او عراق قرار گرفته، خارج کند.