موگرینی از نقش عربستان سعودی ستایش می کند و از تهران می خواهد با کشورهای منطقه مذاکره کند

وزیر خارجه عربستان سعودی به هنگام دیدار با نماینده ارشد اتحادیه اروپا در ریاض – عکس از خبرگزاری عربستان سعودی

وزیر خارجه عربستان سعودی به هنگام دیدار با نماینده ارشد اتحادیه اروپا در ریاض – عکس از خبرگزاری عربستان سعودی

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی اظهارات «خصمانه» ایران در قبال کشورهای منطقه را محکوم کرد و گفت: «پس از امضای توافق هسته ای بین شش کشور قدرتمند با تهران، این اظهارات نشاندهنده تلاش و قصد یک کشور برای برقراری روابط خوب نیست».

الجبیر روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با خانم فدریکا موگرینی وزیر خارجه اتحادیه اروپا در ریاض گفت: «تصریحات ایرانی ها بر ضد عربستان سعودی شاید به علت شکست متحدان آن ها در یمن باشد». وی افزود: «خصم ایران بر ضد عربستان سعودی و کشورهای منطقه را رد می کنیم».

از سوی دیگر، الجبیر از سیاست نوری المالکی، معاون رئیس جمهور عراق انتقاد کرد و گفت: «سیاست مالکی فرقه گرایانه است و منجر به ویرانی عراق شد».

موگرینی نیز به نوبه خود از عربستان سعودی قدر دانی کرد و گفت: «اتحادیه اروپا به ریاض و نقش مهم آن در سطح بین الملل امیدوار است».

موگرینی از تهران خواست از موضع رویارویی در منطقه به موضع مذاکره منتقل شود. وی روزهای آینده را فرصتی برای اطمینان یافتن از مقاصد ایران دانست.

در همین راستا، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران پس از توقف یک روزه در نجف، روز گذشته به بغداد رسید. وی در نجف گزارشی درباره روند مذاکرات با قدرت های غربی که با امضای توافق در نیمه ماه جاری به پایان رسید را به آیت الله علی سیستانی مرجع شیعه عراق، تقدیم کرد.

ظریف که در سفری منطقه ای که کویت و قطر را نیز در بر دارد به عراق سفر کرده است، در کنفرانسی خبری با ابراهیم الجعفری همتای عراقی خود گفت: «پس از توافق هسته ای، ایران برای تمامی کشورهای منطقه پیام دوستی می فرستد». وی همچنین از همه خواست از این توافق ترسی نداشته باشند.