اولین سفر سازمان ملل به عدن پس از آزاد سازی… سازمان ملل و «شورای همکاری خلیج» مصرانه خواستار پایبندی شورشیان به آتش بس می شوند

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه به هنگام استقبال از ریاض یاسین همتای یمنی خود در پاریس – عکس از خبرگزاری فرانسه

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه به هنگام استقبال از ریاض یاسین همتای یمنی خود در پاریس – عکس از خبرگزاری فرانسه

پس از شکست هایی که حوثی ها و نیروهای متحد آن ها، علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق یمن، در شهر جنوبی عدن متحمل شدند، منابع آگاه فاش کردند که ائتلاف حوثی – صالح، اقدامات امنیتی فوق العاده ای را در صنعا اتخاذ کردند. این اقدامات در پیش بینی عملیات بزرگ نظامی صورت می گیرد که منجر به آزاد سازی پایتخت از چنگال آن ها خواهد شد.

این منابع به «الشرق الأوسط» گفتند که شورشیان برای پایتخت طرح های امنیتی و نظامی برنامه ریزی کردند که از جمله این طرح ها، انتشار گردان های متخصص در ترور، به علاوه تقسیم کردن نقش ها و به اشتراک گذاری وظایف بین افراد مسلح از شبه نظامیان حوثی و هواداران صالح، و اعطای اختیارات گسترده به بخش های امنیتی است که با هزاران نفر از مبارزان و خبرچینان مستقر شده اند.

این تحولات در میان آتش بس شکننده بشردوستانه ای صورت می گیرد که ائتلاف عربی به منظور تسهیل وارد کردن کمک های امدادی به شهرهای یمن اعلام کرده بود. این در حالی است که شورشیان آتش بس را نیم ساعت پس از آغاز آن در شب یکشنبه نقض کردند، و مناطق مسکونی در عدن، ضالع، مآرب و تعز را با موشک هدف قرار دادند.

در همین راستا، عدن روز گذشته شاهد اولین سفر سازمان ملل برای بازدید از شهر بود. یوهانس وندلا، هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در یمن، از اوضاع شهر پس از آزاد سازی آن از چنگال شورشیان مطلع شد. در همین حال، دکتر عبد اللطیف الزیانی، دبیر کل شورای همکاری کشورهای خلیج، و اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن، از حوثی ها خواستند به آتش بس احترام بگذارند و از نقض آن برای حفاظت از منافع مردم یمن خودداری کنند.

از سوی دیگر، منابع فرانسوی گفتند که دیدار ریاض یاسین وزیر خارجه یمن با لوران فابیوس همتای فرانسوی وی، دارای اهمیت ویژه ای است زیرا تنها دو روز پیش از سفر فابیوس به تهران صورت می گیرد. این منابع توضیح دادند که پاریس می خواهد این را بداند که تهران قصد دارد نقش مثبتی را در بحران یمن ایفا کند.