یک مقام روسی: سفر امروز وزیر خارجه عربستان سعودی گامی در ادامه هماهنگی است

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی در کنفرانس مطبوعاتی با همتای آلمانی خود در برلین – عکس از خبرگزاری فرانسه

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی در کنفرانس مطبوعاتی با همتای آلمانی خود در برلین – عکس از خبرگزاری فرانسه

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی تأکید کرد که ریاض پس از توافق هسته ای بین غرب و تهران، از نزدیک بر تحولات سیاست ایران در خصوص غنی سازی اورانیوم و به دست آوردن اورانیوم غنی شده از کشورهای مرتبط با پرونده هسته ای، نظارت دارد.

الجبیر روز گذشته در کنفرانسی مطبوعاتی با همتای آلمانی خود، فرانک والتر اشتاین مایر، در برلین گفت: «ممانعت ایران از ورود بازرسان سازمان برنامه انرژی هسته ای به برخی از تاسیسات نظامی نشان دهنده عزم ایران برای ساخت سلاح هسته ای است».

در همین راستا الجبیر تأکید کرد که ریاض به بهبود روابط با ایران «بصورت خوب» علاقمند است، به شرط این که ایران سیاست «خصمانه» خود، که در داخالت کردن در امور کشورهای خلیج، سوریه، عراق و لبنان نهفته است را تغییر دهد. الجبیر گفت: «ایران اگر واقعاً به روابط خوب همسایگی و احترام متقابل با همسایگان خود علاقمند است باید این سیاست خصمانه خود را تغییر دهد».

وی تاکید کرد که ادامه مصیبت مردم سوریه، به دلیل «حمایت تهران از رژیم بشار اسد (رئیس جمهور سوریه) است»، علاوه بر این دخالت آشکار این کشور در یمن و عراق و همچنین بحرین است.

تصریحات الجبیر در شامگاه مذاکرات وی با همتای روسی خود، سرگئی لاوروف، در مسکو صورت می گیرد. انتظار می رود که این دیدار بر حل و فصل سیاسی بحران سوریه و تشکیل ائتلافی بین المللی برای مقابله با سازمان داعش تمرکز داشته باشد.

برخی منابع دیپلماتیک روسی برای «الشرق الأوسط» فاش کردند که مسکو بر اساس نتایج مذاکرات امروز، به تماس های خود با نمایندگان معارضه سوری و دیگر طرف های مرتبط ادامه دهد. همچنین انتظار می رود که هیئتی از ائتلاف ملی معارض سوریه، به ریاست خالد خوجه، برای از سرگیری مشورت هایی که با هدف برگزاری «ژنو – ۳» ، و پیشرفت به سوی اجرای نکات کلیدی موجود در سند ژنو-۱ صورت می گیرد، به مسکو برسد.