هادی: هر گفتگویی با شورشیان باید برای فشار وارد آوردن جهت اجرای قطعنامه ۲۲۱۶ باشد

عناصری از مقاومت مردمی در حال ابراز شادی پس از بازگرداندن استان لحج به دست مشروعیت در دومین مرحله از عملیات «نیزه طلایی» - عکس از گیتی

عناصری از مقاومت مردمی در حال ابراز شادی پس از بازگرداندن استان لحج به دست مشروعیت در دومین مرحله از عملیات «نیزه طلایی» – عکس از گیتی

نیروهای ارتش ملی و مقاومت مردمی یمن، روز گذشته موفق شدند با حمایت نیروهای ائتلاف شهر استراتژیک لودر در استان جنوبی ابین را آزاد کنند. بدین صورت این استان به طور کامل از دست شورشیان حوثی و متحد آن ها، علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق یمن، آزاد شده است.

با آزاد سازی ابین، استان شبوه، تنها استان جنوبی خواهد بود که شورشیان همچنان کنترل آن را به دست دارند. در عین حال انتظار می رود این استان شاهد یک جنگ سرنوشت ساز باشد، چرا که با آزاد سازی آن، تمامی جنوب یمن تحت رهبری مشروعیت قرار خواهد گرفت.

منابع نظامی برای «الشرق الأوسط» فاش کردند که تعدادی از افراد ارتش ملی امارات و عربستان سعودی، در عملیات آزاد سازی ابین مشارکت کردند. در همین حال حملات جنگنده های ائتلاف مواضع شورشیان را بمباران کرد.

در همین راستا، نبردها به صنعا، پایتخت یمن نزدیک شده است. با آزاد سازی مرکز عتمه در استان ذمار که در حدود ۱۳۰ کیلومتر از سمت جنوب با صنعا فاصله دارد، فاصله نبردها با این شهر تنها دهها کیلومتر می باشد.

از سوی دیگر، عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن، با اشاره ضمنی به گفتگوهای مسقط که با مشارکت هیئتی از حوثی ها برگزار می شود، گفت که هر گونه گفتگویی با شورشیان، و در هر کشوری که باشد، باید برای فشار وارد آوردن جهت اجرای قطعنامه ۲۲۱۶ باشد که شامل آتش بس و خروج شورشیان از شهرهایی است که به زور به دست آوردند.

عبد العزیز جباری، مشاور رئیس جمهور یمن نیز به نوبه خود به «الشرق الأوسط» گفت که راه گفتگوی سیاسی تنها از طریق قطعنامه ۲۲۱۶ باز است.