بودجه ۲۰۱۹ سعودی برای حمایت از رشد اقتصاد

ریاض: شجاع البقمی

بودجه سال ۲۰۱۹ پاشاهی سعودی نشان دهنده قوت و استحکام اقتصاد آن است؛ چرا که اعداد اعلام شده حاکی از افزایش هزینه‌ها برای برداشتن گامی در جهت تحقق «چشم‌انداز ۲۰۳۰» و برنامه‌های آن است.
به گزارش الشرق الاوسط، سعودی روز گذشته بودجه سال مالی هجری ۱۴۴۰–۱۴۴۱ (۲۰۱۹) را به عنوان بزرگ‌ترین بودجه تاریخ خود اعلام کرد که هدف از آن حمایت از رشد اقتصادی کشور، افزایش کارایی هزینه‌ها و تحقق پایداری و ثبات مالی بر اساس «چشم‌انداز ۲۰۳۰» است.
میزان هزینه‌های بودجه سال ۲۰۱۹ به حدود ۲۹۵ میلیارد دلار رسید که ۷ درصد نسبت به بودجه سال جاری افزایش داشت. میزان درآمدها نیز به ۲۶۰ میلیار دلار می‌رسد که نسبت به سال جاری رشد ۹ درصدی خواهد داشت.
انتظار می‌رود همزمان با پیش‌بینی گزارش‌های بین‌المللی در خصوص رشد اقتصاد سعودی در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، میزان بالای هزینه‌ها تأثیر مثبتی بر رشد اقتصادی داشته باشد.
اعدادی که روز گذشته اعلام شد نشان دهنده افزایش بالای درآمدهای غیرنفتی در سال ۲۰۱۸ بود که تأثیر اصلاحات اقتصادی کشور را تأیید می‌کرد.
همچنین انتظار می‌رود، برخی شاخص‌های قوی اقتصاد تأثیر مثبت بر بخش خصوصی سعودی در سال ۲۰۱۹ داشته‌باشد که یکی از آنها اعلام بزرگ‌ترین بودجه تاریخ سعودی است.
محمد الجدعان وزیر دارایی سعودی روز گذشته عنوان کرد: عملکرد مالی و اقتصادی سعودی در سال ۲۰۱۸ بهبود چشمگیری داشت به طوریکه انتظار می‌رود کسری بودجه امسال ۳۶٫۲ میلیارد دلار کاهش پیدا کند که ۴٫۶ میزان ناخالص تولیدات داخلی است و این عدد در مقایسه باسال ۲۰۱۷ که ۶۳٫۶ میلیارد دلار و ۹٫۳ درصد میزان ناخالص تولیدات داخلی بود کاهش چشمگیری داشت.
الجدعان عنوان کرد: انتظار می‌رود میزان ناخالص هزینه‌ها تا پایان سال جاری ۱۷۴٫۶ میلیارد دلار باشد که ۳۵٫۱ درصد میزان ناخالص تولید داخلی است. درآمدها نیز تاپایان امسال به ۲۳۸٫۶ میلیارد دلار برسد که در مقایسه با سال گذشته رشد ۲۹٫۴ درصدی داشت و در نتیجه رشد ۳۹٫۳ درصدی درآمدهای نفتی و رشد ۱۲٫۴ درصدی درآمدهای غیرنفتی است.
وی اعلام کرد گزارش‌های بین‌المللی حاکی از این است که رشد ناخالص تولید داخلی ۲٫۶ درصد در سال ۲۰۱۹ افزایش خواهد داشت.
وی همچنین اذعان کرد دولت روی تعدادی از اصلاحات اقتصادی کار می‌کند که شامل تشویق سرمایه‌گذاران و جلب اعتماد آنان، برنامه‌های تخصیص سرمایه و برنامه‌های سرمایه‌ای بر اساس مشارکت اقتصادی و پروژه‌های حیاتی، فعال کردن بخش خصوصی، توسعه بخش‌ها و فعالیت‌های اقتصادی جدید و نقش تأثیرگذار صندوق عمومی سرمایه‌گذاری برای رشد اقتصاد و حسن اداره و … است.