محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در دیدار با شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نخست وزیر امارات عربی متحده - عکس از گتی ایمیجز

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در دیدار با شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نخست وزیر امارات عربی متحده – عکس از گتی ایمیجز

منابع خبری در ایران امروز اعلام کردند علی اکبر صالحی وزیر خارجه این کشور روز جمعه در گفت‌وگوی تلفنی با شیخ عبدالله بن زاید همتای اماراتی اش، درباره اخراج ایرانیان از امارات عربی متحده ابراز نگرانی کرده و خواستار تجدیدنظر دولت امارات در این زمینه شده است.

صرف نظر از سخنان طرف مقابل در این گفتگو و یا واکنش مقامات اماراتی به این درخواست، این خبر یادآور خبرهای فراوانی است که در ماه های اخیر درباره رفتار جدید مقامات امارات عربی متحده با بسیاری اتباع خارجی به ویژه ایرانی ها منتشر شده است.

خبرگزاری ایسنا اعلام کرده است در ماه‌های گذشته ۵۰۰ ایرانی که بعضی از آنها از ۲۵ سال پیش ساکن امارات متحده عربی بودند “بدون هیچ دلیلی” توسط وزارت امنیت امارات از این کشور اخراج شده‌اند.

به ادعای ایسنا، افراد اخراج شده بدون هیچ دلیل قانونی و جرمی از امارات اخراج شدند و تنها دلیل اصلی اخراج آنان “شیعه بودن” است.

به گزارش این خبرگزاری، پروژه اخراج ایرانیان و شیعیان کشورهای لبنان، عراق، هند و پاکستان از امارات متحده عربی طی سال ۲۰۱۱ کلید خورده و طی دو سال گشته هزاران تن از شیعیان از کشورهای ایران، عراق، لبنان، هند و پاکستان از شیخ نشینان ابوظبی و دوبی اخراج شده اند.

خبرگزاری مهر هم اعلام کرده، وزارت امنیت امارات با تماس تلفنی با شماری از ایرانیان از آنان می‌خواهد که با در دست داشتن گذرنامه به اداره امنیت این کشور مراجعه کنند و بعد از مراجعه این افراد گذرنامه آنان توقیف و اقامت آنان را لغو می‌کنند و بعد فرصت دو هفته ای یا یک ماهه به آنان داده تا از امارات خارج شوند.

بر اساس خبرهای منتشر شده در بین ایرانیان مقیم امارات، تاکنون بیش از ۵۰۰ ایرانی که بیش از ۲۵ سال سابقه اقامت دارند از این کشور اخراج شده‌اند.

به گزارش ایسنا، مصطفی نجار وزیر کشور ایران هم در سفر به امارات در روز یکشنبه ۲۵ فروردین ماه امسال در دیدار با شیخ محمد بن راشد آل مکتوم نخست وزیر این کشور ضمن انتقاد از اخراج ایرانیان مقیم دوبی گفت: “این اقدام امارات آثار اجتماعی خوبی در روابط دو کشور نخواهد داشت.”

دولت امارات در مورد تصمیم به اخراج ایرانیان توضیحی نداده است.

ایرانیان یکی از بزرگترین جمعیت‌های مهاجر امارات متحده عربی را تشکیل می‌دهند و هزاران شرکت ایرانی با ده‌ها میلیارد دلار سرمایه در این کشور فعالند.

اما رابطه میان ایران و امارات خالی از تنش نبوده است. به جز مناقشه بر سر حاکمیت جزایر سه‌گانه ابوموسی و تنب کوچک و بزرگ، ایرانی‌ها گاه به گاه از “بدرفتاری” نیروهای امنیتی و انتظامی اماراتی، مخصوصا در فرودگاه‌ها، گلایه می‌کنند.

در همین حال، حسین نقوی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران اردیبهشت امسال در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفت که این مسأله به علت تغییر قوانین امارات متحده عربی است و تنها ایرانیان را در برنمی‌گیرد و “مختص شیعیان هم نیست.”

نقوی گفته: “امارات متحده عربی کشوری است که اغلب فعالیت‌های خدماتی و اداری آن توسط اتباع کشورهای خارجی انجام می‌شود، لذا مقامات این کشور برای کنترل امور مسائل امنیتی، تدابیر جدیدی را اندیشیده و اجرا می‌کنند.”

بنا به آمار سال ۲۰۱۰ توزیع جمعیت سازمان ملل حدود نیمی از جمعیت امارات را مهاجران خارجی تشکیل می‌دهند. از این میان تخمین زده می‌شود که ۳۰۰ هزار تا نیم میلیون ایرانی ساکن امارات باشند.