علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران (سمت چپ) به همراه  احمد داووداوغلو وزیر خارجه ترکیه - عکس از گتی ایمیجز

علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران (سمت چپ) به همراه احمد داووداوغلو وزیر خارجه ترکیه – عکس از گتی ایمیجز

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از سفر چند ساعته علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه این کشور به ترکیه برای رایزنی درباره تحولات مصر خبر داد.

به گزارش ایرنا، سید عباس عراقچی بعد از ظهر امروز پنج شنبه در پاسخ به سوالی درباره سفر روز جمعه وزیر امور خارجه به کشور ترکیه گفت:در این سفر وزیر امور خارجه ایران در خصوص مسایل منطقه به ویژه تحولات مصر با مقامات ترکیه ای گفت و گو و رایزنی خواهد داشت.

خبرگزاری ایسنا هم اعلام کرد، سخنگوی وزارت خارجه ایران می گوید: “تحولات سریع در مصر، اقتضا می‌کند کشورهای منطقه در رایزنی مستمر با آن کشور و با یکدیگر باشد.”

عراقچی اضافه کرد: “با توجه به اختلاف دیدگاه‌هایی که بین جمهوری اسلامی و ترکیه درباره مسائل منطقه وجود دارد، امیدواریم سفر امروز آقای صالحی به نزدیکی دیدگاه‌ها در جهت منافع مردم مصر کمک کند.”

از سوی دیگر به گزارش وبسایت خبری خبرنو به نقل از روزنامه ترکیه ای “تودی زمان”، وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد: علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران قرار است روز ۱۲ ژوئیه – ۲۱ تیرماه – در سفری یک روزه به ترکیه سفر کند.

بر اساس گزارش، وزیر امور خارجه ایران با همتای ترکیه ای خود دیدار خواهد کرد و دو طرف با یکدیگر تحولات منطقه ای، اوضاع در مصر و آخرین تحولات در سوریه را بررسی خواهند کرد.

سفر وزیر خارجه ایران به ترکیه و گفتگو درباره تحولات مصر در حالی صورت می گیرد که از مدتی پیش روابط هر سه کشور با یکدیگر پیچیده و همراه با تنش هایی بوده است.

وزیر دفاع مصر پس از فراخوانی سفیر آنکارا در قاهره به دلیل موضع اخیر ترکیه که در آن برکناری مرسی توسط ارتش را کودتا خوانده بود، در اقدامی دیگر که ناشی از بالا گرفتن تنش در مناسبات دو کشور است، سفیر خود را از ترکیه فراخواند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری الشرق الجدید، عبدالفتاح السیسی فرمانده کل نیروهای مسلح در مصر و وزیر دفاع این کشور بعد از تیره شدن روابط مصر و ترکیه در پی برکناری محمد مرسی از قدرت که آنکارا آن را کودتای نظامی برای سرنگونی مرسی خوانده است، دستور داد که سفیر مصر از این کشور خارج شود.

به نظر می‌رسد این اقدام سطح تیرگی روابط میان ترکیه و مصر را افزایش داده و به چالش در این مناسبات منجر شود.

وزارت خارجه مصر روز سه شنبه در اعتراض به دخالت آنکارا در امور داخلی این کشور، سفیر ترکیه در قاهره را احضار کرده بود .

برخی مقامات ترکیه طی روزهای گذشته در اظهاراتی، شورای امنیت سازمان ملل متحد و برخی کشورهای منطقه ای ذی نفوذ را به دخالت در مسائل داخلی مصر فراخواندند.

از سوی دیگر روابط ایران و ترکیه هم در ماه های اخیر به ویژه با توجه به تحولات سوریه و مواضع متناقض دو کشور درباره حکومت اسد، وضعیت خوبی نداشته است و به همین دلیل گفته می شود موضوع سوریه هم ناگزیر در دیدار چند ساعته صالحی از آنکارا مطرح خواهد شد.

افشین داورپناه، پژوهشگر، در مقاله ای در دنیای اقتصاد نوشته است، “اگرچه ممکن است با روی کار آمدن دولت جدید در ایران و مصالحی که نظام جمهوری اسلامی ایران تشخیص می‌دهد، تغییرات مثبتی در زمینه حل مساله هسته‌ای ایران اتفاق بیفتد ـ و در این زمینه ایران بتواند با مخالفان هسته‌ای شدن خود به توافقاتی برسد ـ اما بعید به نظر می‌رسد در مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال سوریه، حزب‌الله و رژیم اشغال‌گر قدس و آمریکا شاهد تغییراتی جدی باشیم.”

وی نوشته است، “دولت جدید در ایران باید به این نکته توجه داشته باشد که در حالی که احتمالا در یکی دو سال آینده شاهد همگرایی هر چه بیشتر ترکیه و مصر (با هر دولتی که بعد از مرسی در این کشور سر کار بیاید) خواهیم بود، اما جمهوری اسلامی ایران با موانع گفته شده، همچنان سطح پایینی از همگرایی با دو کشور مذکور را تجربه خواهد کرد و با ورود متغیرهای جدیدتر به معادلات روابط ایران با کشورهای همسایه ـ و به‌ویژه ترکیه و مصر ـ ، روز به روز بر این پیچیدگی افزوده خواهد شد؛ با توجه به شرایطی که گفته شد، سیاست خارجی ایران نیازمند بازبینی‌ها و اصلاحات جدی است در غیر این صورت، نمی‌تواند چندان به تقویت رویه‌های همگرایانه حتی با کشورهای همسایه و حل مسائل منطقه‌ای خوشبین باشد.”