شورشیان خواستار قرار دادن {صلح و مشارکت} به عنوان مرجع می شوند… مسقط به خط میانجیگری وارد می شود

یک مرد یمنی در حال حمل دختری بیمار بر عرشه کشتی که روز گذشته با آن به سوی بندر بوساسو در منطقه پانتلند سومالی فرار کردند – عکس از رویترز

یک مرد یمنی در حال حمل دختری بیمار بر عرشه کشتی که روز گذشته با آن به سوی بندر بوساسو در منطقه پانتلند سومالی فرار کردند – عکس از رویترز

گفتگوهای صلح یمن در ژنو، که قرار است فردا (دوشنبه) برگزار شود، با بالا گرفتن اختلاف میان شورشیان حوثی و متحد آن ها علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق یمن، درباره تشکیل هیئتی که نماینده آن ها در این گفتگوها خواهد بود، در معرض خطر قرار گرفت.

در همین حال هواپیمایی که سازمان ملل متحد برای انتقال هیئت حوثی ها و حزب کنگره عمومی خلق، به ریاست صالح، به صنعا فرستاده بود، پس از آن که دو روز پیاپی بر زمین نشسته بود، فرودگاه را بدون این که این طرف ها را منتقل کند، ترک کرد. انتظار می رود مذاکرات «ژنو» لغو شود و یا به وقت دیگری به تعویق افتد. این در حالی است که پیش از این هم به مدت ۲۴ ساعت به دلایل ذکر شده به تعویق افتاد. منابع آگاه به «الشرق الأوسط» توضیح دادند که اختلاف بین حوثی ها و حزب صالح، درباره دستور العمل کنفرانس و این که چه کسی را به عنوان نماینده خود بفرستند، رو به افزایش است.

در عین حال، برخی منابع فاش کردند که این اختلافات تا حدی است که حوثی ها از رفتن به ژنو «خودداری» می کنند، و از نحوه اداره کردن مذاکرات از سوی سازمان ملل متحد، و قرار دادن قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت به عنوان مرجع، انتقاد می کنند. منابع حوثی گفتند که این جنبش خواستار قرار دادن «توافق صلح و مشارکت»، به عنوان یکی از مراجع ژنو به جای کنفرانس ریاض شدند که پیش از کودتای حوثی ها در ماه سبتامبر (شهریور) گذشته از سوی گروههای سیاسی یمنی امضا شده بود.

همزمان با ورود مسقط به خط میانجیگری برای متقاعد ساختن حوثی ها به عدم تحریم مذاکرات، منابع دیپلماتیک به «الشرق الأوسط» تأکید کردند که در صورتی که تا بعد از ظهر امروز هیئت حوثی و متحدان آن ها به ژنو نرسند، هیئت دولتی یمن که صبح روز گذشته به ژنو رسیده بود، فردا به جده باز خواهد گشت. این منابع توضیح دادند که هیئت دولتی امروز طی جلسه با اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن، درباره امکان برگزاری کنفرانس یا لغو آن تصمیم گیری خواهند کرد.