حملات هوایی آمریکا و متحدانش در ائتلاف ضد داعش علیه این گروه ادامه دارد - عکس از رویترز

حملات هوایی آمریکا و متحدانش در ائتلاف ضد داعش علیه این گروه ادامه دارد – عکس از رویترز

شدید ترین بحث در واشنگتن درباره سیاست مقابله با سازمان «داعش» است. در هفته گذشته، جلسه ای جدی دایر بود، و گواهی های اکثر کارشناسان امور سیاسی و نظامی، اداره پرزیدنت باراک اوباما را به علت استراتژی کنونی در اداره نبرد ضد «داعش» سرزنش کردند، زیرا این استراتژی غیر موفق و نا مشخص است.

سؤال؛ این استراتژی چگونه است؟ تمامی آن چه ما می دانیم، پایبندی به نبرد با سازمان تروریستی از طریق ائتلاف نظامی است که عمده این نبرد بر پایه بمباران هوایی مواضع سازمان در سوریه و عراق ، و همچنین حمایت میدانی از حکومت عراق است. نمایندگان اداره می گویند که خسارات زیادی به سازمان داعش وارد آوردند، اما این خسارت ها به معنی شکست خوردن این سازمان نیست!

توصیف ارائه شده در برابر کمیته فرعی امور خاورمیانه و شمال آفریقا در کنگره، آمار بزرگ در میدان نبرد را ارائه داد که نشان دهنده شکست «داعش» نبود، سازمان در حال توسعه است، و مواضع خود را در میدان تقویت می کند. بمباران آمریکا و متحدان ماه ها است که متوقف نشده است، بیش از چهار هزار حمله هوایی بر علیه مواضع سازمان داعش انجام دادند، و تخمین می زنند که بیش از ده هزار نفر از جنگجویان داعش به قتل رسیده باشند، و در برخی از خطوط درگیری، آنها به عقب رانده شدند، با این حال آن چه «داعش» در میدان درو می کند، از بارش آسمانی جنگنده ها بر مواضع تروریست های «داعش» بسیار بیشتر است.

همان گونه که در جلسات گفته شد، آمار و ارقام تصویر کامل و روشنی از واقعیت موجود در خاک عراق و همچنین سوریه را نشان نمی دهد. ما «داعشی» را می بینیم که در حال رشد است و کوچک نشده است، و طی ماه های گذشته پیشرفت عملکرد آن، در مناطق تحت اشغال را ملاحظه کردیم؛ چگونگی برخورد با نیروهای محلی را دیدیم، قدرت جلب منابع محلی برای تأمین نیازهای سازمان، افزایش فعالیت های تبلیغاتی، و مهم تر از همه این ها موفقیت این سازمان در جذب و استخدام تعداد بیشتر مبارزان، به ویژه از میان جوانان سنی عراق را هم دیدیم، که در نتیجه ناتوانی حکومت حیدر العبادی در عراق، در جلوگیری از شبه نظامیان تروریست شیعه که در صف های بسیج مردمی هستند و به کشتن و آتش زدن جوانان به علت داشتن هویت سنی، به خود افتخار می کنند.

اشتباه اداره واشنگتن ، اتخاذ سیاستی مبهم در نبرد است، باید به شکل روشن و شفاف و بدون در نظر گرفتن رأی حکومت بغداد، اعلام کند در کنار هر کسی که با «داعش» می جنگد خواهد ایستاد. دولت به بهانه حاکمیت، از حمایت آمریکا از عشایر انبار جلوگیری می کند، در حالی که خود دولت حاکمیتی بر خاک خود ندارد! سفیر آمریکا خجالت زده است از این که پس از آن که به عشایر سنی وعده داد که در صورتی که در نبرد ضد «داعش» کمک کنند آن ها را از نظر تسلیحاتی حمایت خواهد کرد، ولی پس از آن که آن ها این کار را کردند، سفیر از وعده خود عقب نشینی کرد، و پس از اعتراض نیروهای شیعه و همچنین العبادی، اعلام کرد که کمک ها از طریق بغداد خواهد گذشت.

اداره اوباما از پیش مفهوم رهبری از عقب را اعلام کرده بود، و تا به امروز در صندلی عقب و در پشت سر حکومت عراق نشسته است. حکومتی که خود به علت فشارهای داخلی و همچنین فشارهای ایران، از به دست گیری کنترل دستگاهها و رهبران آن ها ناتوان است. در نتیجه مشاهده می کنیم که دو حکومت آمریکا و عراق، از نظر ناتوانی و شکست، هر دو در صندلی عقب نشسته اند. و از آن جا که تروریسم بزرگ شده و از کنترل خارج شده است، همه از اداره اوباما انتظار دارند که در نبرد تروریسم، رهبری کند نه این که رهبری شود. آن چه در جلسه گفته شد ارزش گوش دادن را دارد، چرا که آنتونی کوردسمان از اداره اوباما به علت همکاری با ایران در عراق برای مبارزه با «داعش» انتقاد کرد، چرا که ایران دشمن است و نمی توان به آن اعتماد کرد.

اضافه می کنم که ایران، در عراق، با گسترش سرطان «داعش» در مناطق سنی مرتبط نیست، زیرا هدف آن در حال حاضر تقویت نفوذ خود در مناطق شیعه نشین است، و در نتیجه در این مرحله «داعش» را هم پیمان خود می بیند، یا لا اقل آن را در حال حاضر دشمن قلمداد نمی کند.

آنچه باعث افزایش پیچیدگی جنگ در عراق شد، مشغول بودن منطقه به جنگ های متعدد، و در مناطق مجاور است. دستگاهها و ارتش ها و امکانات مالی این کشورها توانایی جنگ در چندین جبهه را ندارند، و برخی ها هم با وجود ایمان داشتن به این که گروههای تروریستی خطر مشترکی هستند، اما به ارائه کمک به حکومت هایی که با آن ها اختلاف دارند علاقمند نیستند.