آمریکا خواستار خروج تمام نیروهای خارجی از سوریه به استثنای روسیه شد

واشینگتن: هبه القدسی

جیمز جفری فرستاده ویژه آمریکا در امور سوریه خواستار خروج نیروهای خارجی از سوریه به ویژه ایران شد اما نیروهای روسیه را از این موضوع مستثنی کرد.
به گزارش «الشرق الاوسط»، وی روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی از طریق تماس تلفنی عنوان کرد اگر نیروهای ایران، سوریه را ترک کرده و به راه‌حل سیاسی برسند، تمام نیروهای دیگر آمادگی خروج از این کشور را دارند.
وی در خصوص حضور روسیه در این کشور عنوان کرد وجود نظامی آن در یک بندر دریایی و پایگاه هوایی است که پیش از شروع جنگ داخلی در سال ۲۰۱۱ در این دو مکان حضور داشت؛ بنابراین واشینگتن خواستار خروج آن ضمن نیروهای خارجی از سوریه نیست.
جفری اظهار کرد روسیه خواستار دولتی دوست در دمشق برای خود و همچنین حفظ پایگاه‌های نظامی‌اش در آن است و آمریکا در این مورد مشکلی ندارد اما از آن می‌خواهد به نظام بشار اسد فشار آورده تا رفتار خود را تغییر دهد؛ چرا که کنترل خود را بر نصف خاک‌های کشور از دست داده و نیمی از شهروندان رنج می‌کشند، بنابراین روسیه باید به این نظام فشار بیاورد.
وی همچنین افزود آمریکا سعی می‌کند تا به روسیه توضیح دهد منافع اصلی آن در این است که دولتی دوست برای خود و پایگاه‌های نظامی‌اش در سوریه داشته‌باشد؛ بنابراین به نفع آن است که آمریکا شریکش بوده و دولت سوریه از جانب ملتش حمایت شود.
وی تأکید کرد جامعه بین‌المللی محال است از دولتی حمایت کند که رفتار ناشایست داشته باشد و روسیه باید تمام سعی خود را بکند تا رفتار نظام سوریه را تغییر دهد.
فرستاده آمریکا در خصوص شبه‌نظامیان ایرانی در سوریه عنوان کرد آنها سعی می‌کنند تا به روسیه بفهمانند که نیروهای ایران تنها برای حمایت از نظام بشار اسد در آنجا نیستند بلکه برای تحقق اهداف بلند مدت خود در آنجا حضور دارند که تحمیل کردن سلطه خود در جهت تحقق منافعشان و انتقال قدرت در سوریه از جمله آنهاست همان کاری که در لبنان و یمن کردند و سعی دارند که در کشورهای دیگر نیز بکنند.
وی اشاره کرد از زمانی که ترامپ متولی سمت ریاست‌جمهوری شد تمرکز آمریکا در سوریه از سرنوشت بشار اسد به تمرکز بر مقابله با نقش ایران در سوریه عوض شد.
وی عنوان کرد آمریکا دو هزار سرباز در شمال شرق سوریه برای حمایت از نیروهای کُرد دارد.
جفری تأکید کرد سیاست ترامپ در خصوص سوریه روشن است، در واقع واشینگتن سعی دارد از میزان تنش بکاهد بنابراین از آتش‌بس در ادلب استقبال کرده و بنابر قطعنامه ۲۲۵۴ سعی دربرداشتن قدمی در جهت عملیات سیاسی در این کشور به رهبری سازمان‌ملل دارد.
وی تأکید کرد اعمال فشار برای عملیات سیاسی امری مهم برای پایان بخشیدن به تنش در سوریه، حفظ امنیت در منطقه و تمام کشورهای مجاور آن و همچنین پایان دادن به ترس از گسترش نزاع به کشورهای دیگر با قائل شدن حدی دائمی برای آن و ایجاد راه‌حلی سیاسی است.
فرستاده آمریکا موضع کشور خود را برای خروج ایران از سوریه غیرقابل تغییر عنوان کرد و تغییر رفتار نظام سوریه را شرطی برای دستیابی سوریه به کمک‌های بین‌المللی دانست.
وی در این باره تأکید کرد تا زمانی که نظام بشار اسد در عملیات سیاسی که سازمان‌ملل از آن پشتیبانی می‌کند شرکت نکند به کمک‌های بین‌المللی برای آبادسازی دست پیدا نخواهد کرد.
از سوی دیگر وی تعیین هرگونه چارچوب زمانی برای حضور نظامی آمریکا در سوریه را رد کرد؛ چرا که این امر باعث خواهد شد تا بقیه منتظر خروج نیروهای آن از این کشور باشند.
جفری تأکید کرد حضور آمریکا در سوریه تأکیدی بر پایبندی آن از امنیت این کشور است؛ چه در مقابله با نیروهای داعش و چه در مقابله با نفوذ ایران که باعث افزایش گستره داعش در سوریه و عراق شد.
وی عنوان کرد آمریکا در حال مذاکره با ترکیه، فرانسه، آلمان و روسیه است تا کنفرانس استانبول منجر به تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی در سوریه تا پیش از پایان سال جاری شود.
وی دست داشتن ائتلافی که ایالات متحده آمریکا علیه داعش در سوریه رهبری می‌کند در حملاتی که منجر به کشته شدن ده‌ها شهروند در این کشور شد را رد کرد.
جفری عنوان کرد این ائتلاف دست به حمله‌هایی زد و عملیات آن تنها در مناطقی است که داعش تحت کنترل خود دارد.
وی در پایان توضیح داد آمریکا با روسیه در خصوص این حملات هماهنگی کرده تا تضاد یا تشدید عملیات نظامی صورت نگیرد.