تأمین مواد غذایی ۱۲ میلیون یمنی توسط سعودی و امارات
۵۰۰ میلیون دلار؛ اقدام جدید سعودی و امارات برای کمک به آسیب دیدگان یمنی

ریاض: عبدالهادی حبتور

پادشاهی عربی سعودی و امارات متحده عربی اقدام بشردوستانه جدیدی تحت عنوان «امداد» را در یمن آغاز کردند که برای مقابله با بحران غذایی و سرپرستی ۱۰ الی ۱۲ میلیون یمنی ضرردیده‌ است.
به گزارش «الشرق الاوسط»، این دو کشور مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار برای حمایت تأمین نیازهای انسانی در بخش‌های غذا و تغذیه از طریق سازمان‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و محلی پرداخت کردند که هر کدام از آنها نیمی از این مبلغ را متقبل شدند.
این اقدام سعودی و امارات در حاشیه یک کنفرانس مطبوعاتی صورت گرفت که روز گذشته میان دکتر عبدالله الربیعه مشاور دربار پادشاهی و سرپرست کل مرکز امدادرسانی و کمک‌های انسانی ملک سلمان و ریم الهاشمی وزیر مشاور در همکاری امور بین‌المللی امارات متحده عربی در ریاض منعقد شد.
دکتر الربیعه اعلام کرد این اقدام در جهت پاسخ به درخواست دولت دو کشور برای رسیدگی به وضعیت انسانی یمن و اهمیت آنها برای تأمین نیازهای غذایی در این کشور صورت گرفت که باعث کاهش رنج ملت یمن شده و ضامن دستیابی آنها به غذا برای کودکانشان در همه مناطق و استان‌ها می‌شود.
وی عنوان کرد این اقدام در واقع در ادامه دیگر کمک‌ها است که از جمله آنها کمک کشورهای ائتلاف به مبلغ ۱۸ میلیارد دلار، کمکی سعودی، امارات و کویت برای حمایت از پروژه تأمین نیازهای انسانی سازمان‌ملل در سال ۲۰۱۸ به مبلغ ۱٫۲۵۰ میلیارد دلار و دیگر کمک‌های مستقیمی است که از طریق مرکز امدادرسانی و کمک‌های انسانی ملک سلیمان، هلال احمر امارات و دیگر کشورهای ائتلاف تقدیم می‌شود.
وی اشاره کرد هدف از این اقدام توزیع مبالغ نبوده بلکه دستیابی به ملت یمن و تأمین نیازهای آن است.
وی عنوان کرد شبه‌نطامیان حوثی به غارت کمک‌های انسانی و منع رسیدن آنها به شهروندان یمنی ادامه می‌دهند.
الربیعه اظهار کرد در واقع این شبه‌نظامیان حمایت شده از سوی ایران با سرازیر شدن به یمن و شکستن حرمت یک وطن، بعید نیست که مواد کمکی و انسانی را نیز تاراج کنند.
وی عنوان کرد از همان ابتدا بارها اعلام شده‌بود که شبه‌نظامیان، مواد غذایی را غارت می‌کنند به طوری که حدود ۶۵ کشتی و ۶۲۴ کاروان غذایی تا کنون غارت شده‌است اما علیرغم همه اینها سعودی و امارات متحده عربی با ائتلاف همکاری کرده تا به مناطق یمن دسترسی پیدا کنند و در این راه شریکانی مطمئن که به نیازمندان دسترسی پیدا کرده و ضامن رسیدن کمک‌ها به مستحقان می‌شوند را انتخاب می‌کنند.
وی در خصوص حملات رسانه‌ای که سعودی و امارات متحده عربی با آن مواجه هستند تأکید کرد آنها به رسانه‌های دشمن توجه نمی‌کنند، چرا که هدف کشورهای ائتلاف برطرف کردن رنج‌های ملت یمن است؛ بنابراین نباید به صدای رسانه‌هایی که با پول خریده شده‌اند توجه کنند بلکه باید به منافع ملت یمن توجه کنند. ملت یمن به دلیل اقدامات حوثی‌ها با چالش روبرو است و این کمک‌های انسانی به برطرف کردن رنج‌های آن کمک می‌کند؛ به همین خاطر آنها به کمک‌های خود ادامه داده و طی مدت کوتاهی ائتلاف در این زمینه اقدام دیگری خواهد کرد.
وی در خصوص انتخاب سازمان‌های بین‌المللی شریک در یمن توضیح داد در مورد مصداقیت برخی سازمان‌ها شک و شبهه وجود دارد. سعودی و امارات متحده عربی برای انتخاب شریک قابل اطمینان اهمیت ویژه‌ای قائل هستند؛ بنابراین ظرفیت این سازمان‌ها را بررسی کرده و بی‌شک باهمکاری سازمان ملل این سازمان‌ها را بررسی کرده و جز با سازمان‌هایی که به ملت یمن اهمیت می‌دهند همکاری نمی‌کنند.
از سوی دیگر، ریم الهاشمی تأکید کرد اقدام جدید برای کمک به ملت یمن بوده و نشأت گرفته از دید مشترک و هدف واحد دو کشور برای مبارزه با گرسنگی با همکاری سازمان‌های بین‌المللی، داخلی و جامعه مدنی یمن است.
وی عنوان کرد خواستار رسیدگی به ۱۰ الی ۱۲ میلیون یمنی هستیم که بیشترین آسیب را دیده‌اند؛ به همین خاطر با سازمان‌ها مذاکره کرده و تلاش‌های آنها را برای مبارزه با این چالش‌ها تحسین می‌کنیم.
وی در خصوص اینکه این اقدام باعث بهبود وضعیت زندگی شهروندان می‌شود اظهار امیدواری کرد: این اقدام برای آن دسته از افرادی است که بیشترین آسیب را دیده‌اند که از جمله آنها کودکانی هستند که از سوء تغذیه رنج می‌برند، کودکان زیر ۵ سال و مدرسه‌ای، زنان باردار و شیرده و سالمندان هستند.
وی اظهار کرد سعودی و امارات متحده عربی مقابله با بحران غذایی در یمن را مسئله‌ای انسانی و مسئولیتی اخلاقی می‌دانند.
الهاشمی در پایان عنوان کرد نقض‌هایی که حوثی‌ها انجام می‌دهند مانع از فعالیت‌های انسانی و اخلاقی ضروری آنها برای ملت یمن نمی‌شود و آنها جنایت‌های حوثی‌ها را به سازمان‌ملل ابلاغ کرده و به وظیفه خود در برابر برادرانشان در یمن ادامه داده و دست از آنها نمی‌کشند.