ناظران اقتصادی و سیاسی دستگیری منگ ونژو مدیر ارشد مالی شرکت چینی «هوآوی» به دستور ایالات متحده آمریکا را سخت‌ترین مرحله جنگ تجاری این کشور با چین دانستند.
به گزارش «الشرق الاوسط»، آمریکا منگ ونژو را به اتهام نقض تحریم‌های ایران دستگیر کرد اما در انتخاب این شخص از سوی این کشور اشاره‌ای وجود دارد؛ چرا که او دختر بنیانگذار شرکت هوآوی و از نزدیکان مسئولان رده‌بالای حکومت چین است که از نفوذ بالایی در آن برخوردار است.
خود شرکت «هوآوی» نیز افتخار اقتصاد چین و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های آن در جهان است که در فصل گذشته ۵۲ میلیون دستگاه تلفن همراه فروخت یعنی ۷ میلیون دستگاه تلفن بیشتر از شرکت اپل آمریکایی. این شرکت در حال حاضر ۱۸۰ کارمند از اقصی نقاط جهان دارد و در سال ۲۰۱۷ بیش از ۹۲ بیلیون دلار فروش داشت.
در واقع این شرکت فارغ از لپ‌تاب و تلفن همراه، بزرگ‌ترین شرکت جهان در زمینه ساخت دستگاه‌های ارتباطی الکترونیکی است که ساعتهای هوشمند را به برج‌های ارتباطی وصل می‌کند. بعد از «سامسونگ» نیز بزرگ‌ترین شرکت تولید تلفن همراه است و چین به چشم مهم‌ترین وموفق‌ترین پروژه توسعه شرکت‌های خود به آن نگاه می‌کند.
جهان غرب این شرکت را تهدیدی برای شرکت‌های خود می‌داند؛ چرا که در حال تولید نسل پنجم تکنولوژی ارتباطی SG است که تکنولوژی سریع و باکیفتی است که تمام دستگاه‌های تلفن و تجهیزات مختلف را بوسیله هوش مصنوعی بی‌سابقه‌ای به هم وصل می‌کند. در واقع این یک خطر برای آمریکا به‌شمار می‌رود؛ چرا که باعث می‌شود آمریکا و شرکت‌های آن مجبور شوند این تکنولوژی جدید را از چین خریداری کنند.
در واقع سازندگان داخلی آمریکا در این زمینه از قافله عقب مانده و هیچ رقیب واقعی برای این شرکت وجود ندارد؛ بعد از ورشکستگی «موتورولا» و «سیسکو» تنها شرکت‌های «نوکیا» ی فنلاندی و «اریکسون» سوئدی در غرب باقی مانده‌اند.
بیش از چند وقت است که آمریکا مانع از پیشرفت شرکت «هوآوی» در مناقصه‌های خود می‌شود؛ چرا که در مالکیت آن شک و تردید دارد و مطمئن است که مالک واقعی آن سازمان اطلاعات نظامی چین است؛ بنابراین خطری که این شرکت با انتشار خود در سر تا سر دنیا دارد جدی بوده و توانایی این را خواهد داشت که پس از کنترل شبکه‌های ارتباطی جهان به آنها رخنه کرده و آنها را از کار بیندازد.
بشخصه خودم با تجربه‌ای فوق‌العاده به قدرت این شرکت پی بردم. هنگامیکه عضو هیئت مدیره شرکت ارتباطاتی بودم که دارای پنج مجوز ارائه خدمات GSM به تلفن همراه در قاره آفریقا است و پیشنهادهایی در خصوص ساخت برج‌های این شبکه از جانب اروپا، آمریکا، کره و ژاپن داشتیم. تا اینکه یک روز شرکت «هوآوی» به ما پیشنهاد تسهیلات پرداختی بی‌سابقه‌ای داد که شامل ۱۱۰ درصد تأمین مالی بود. آن موقع بود که متوجه شدم موضوع از مفهوم تجاری معمول فراتر است؛ و این موضوع چیزی نیست جز مرحله‌ای روشن برای نزاع آینده اقتصاد آمریکا و چین؛ به خصوص در زمینه ساخت تراشه‌های کامپیوتری که اقتصاد جدید بر پایه آن استوار است. همچنین دستگاه‌های فوق‌العاده سریع کامپیوتر که سازنده هوش مصنوعی و دستگاه‌های ارتباطی هستند.
همه چیز به تراشه‌های پیشرفته کامپیوتر مربوط می‌شود؛ چرا که امروزه ماشین‌های جدید تراشه‌های پیشرفته‌ای هستند که روی چهار چرخ حرکت می‌کنند، بانک‌ها کامپیوترهایی هستند که اموال جهان را جابجا می‌کنند، حتی ارتش‌ها افزار، آهن و تراشه هستند. امروز آمریکا و هم‌پیمانانش همچون ژاپن، تایوان و کره جنوبی بازار تراشه را تحت کنترل کامل خود دارند در حالیکه چین آن را از جای دیگری وارد می‌کند و در میان فهرست ۱۵ شرکت بزرگ تولیدکننده تراشه حتی یک شرکت چینی وجود ندارد. این وضعیت در حال تغییر بود؛ چرا که «هوآوی» تصمیم داشت با قدرت وارد این زمینه شود اما اکنون آشکارا با سرکوب آن و برشمردن آن به عنوان خطری برای امنیت ملی مورد هجوم غرب قرار گرفته‌است.
عرصه جنگ میان چین و آمریکا در دنیای پارچه، ماشین و خوردنی نیست بلکه در دنیای تکنولوژی جدید به خصوص تراشه‌های پیشرفته سریع است و «هوآوی» اولین گلوله جنگ را شلیک کرد. هم‌اکنون نیز نفس‌ها در انتظار واکنش واقعی چین در سینه حبس شده‌است.