جنوب موصل- رویترز

اربیل – الشرق الاوسط

یک منبع مطلع از آغاز احداث بزرگ ترین پایگاه نظامی آمریکا در غرب شهر موصل خبر داد. هدف از ایجاد این پایگاه کنترل مرزهای عراق و سوریه و کوتاه کردن دست سپاه و شبه نظامیان ایران است. این گروه ها در ماه های اخیر با حضور گسترده در این منطقه به دنبال اجرای برنامه ایران برای ایجاد مسیر زمینی ارتباطی بین تهران و دمشق از موصل و صحرا بودند.

شیخ مزاحم حویت سخنگوی عشایر عرب استان نینوا به الشرق الاوسط گفت «نیروهای آمریکا از حدود یک هفته پیش کار ساخت بزرگ ترین پایگاه نظامی در استان نینوا در نزدیکی روستای کهریز در ناحیه زمار واقع در بخش غربی رود دجله را آغاز کردند. ارتش آمریکا بعد از این پایگاه چهار پایگاه نظامی دیگر در مناطق متفرقه استان نینوا احداث می کند.»

او افزود «نیروهای آمریکایی که در غرب موصل مستقر می شوند مرزهای عراق و سوریه از غرب سنجار تا منطقه قائم را کاملا کنترل می کنند تا دست نیروهای سپاه پاسداران ایران و شبه نظامیانشان را از این منطقه کوتاه کنند. این گروه ها در چند ماه اخیر با حضور گسترده در مناطق مرزی عراق و سوریه به دنبال ایجاد مسیر ارتباطی زمینی بین تهران و دمشق برای اعزام نیرو و ارسال سلاح و مهمات به سوریه و ابقای نظام بشار اسد هستند. این برنامه ایران است.»

حویت یادآور شد «عرب های سنی بیش از گروه های دیگر بعد از خروج نیروهای آمریکایی از عراق آسیب دیدند. ما عشایر عرب عراق پیش از این هم خواستار ساخت پایگاه نظامی آمریکایی در مناطقمان بودیم تا از ما در برابر حشد شعبی و سپاه و سپاه قدس و نیروهای مسلح حزب کارگران کردستان دفاع کنند. همه این گروه ها در مناطق ما حضور دارند. به همین دلیل ما از این اقدام استقبال می کنیم چرا که وجود پایگاه آمریکایی به اقدامات این گروه ها علیه مردم استان نینوا پایان می دهد.»

بر اساس معلومات «الشرق الاوسط» آمریکا چندین پایگاه نظامی در استان نینوا به ویژه در پایگاه هوایی قیاره و دشت نینوا و غرب موصل و ناحیه البعاج و مخمور در جنوب غرب اربیل خواهد ساخت. نیروها و شرکت های آمریکایی رسما کار ساخت پایگاه نظامی در غرب دجله را آغاز کرده اند.

در همین زمینه، هاشم البریفکانی معاون رئیس کمیته امنیتی شورای استانداری نینوا به «الشرق الاوسط» گفت «استان نینوا امروز مورد توجه ویژه کشورهای منطقه و جهان قرار دارد به ویژه بعد از تحولات سیاسی و نظامی در عراق و سوریه در چند سال اخیر. موصل به دلیل مساحت و اهمیت آن مورد توجه آمریکا است و پایگاه های ارتش آمریکا در این منطقه قرار دارد که یکی از آنها همین پایگاه جدیدی است که در نزدیکی فرودگاه تلعفر ساخته می شود.»

او یادآور شد «آمریکا با این پایگاه نظامی می خواهد با همکاری دولت عراق مرزهای عراق و سوریه را کاملا کنترل کند. پایگاه های نظامی آمریکا در موصل مراکزی خواهند بود که نیروهای آمریکایی و نیروهای امنیتی عراق برای آزاد سازی تلعفر و محلبیه با یکدیگر هماهنگ می کنند.»

حضور نیروهای ایرانی در ماه های اخیر در مرزهای عراق و سوریه افزایش یافته است. این نیروها مرتب از عراق به سوریه در حال تردد هستند.

چندی پیش «الشرق الاوسط» با انتشار گزارشی از سفرهای پیاپی قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس به این مناطق و نظارت بر روند انتقال تسلیحات و اعزام شبه نظامیان و نیروهای ایرانی به خاک سوریه پرده برداشت.

تعداد زیادی از افراد مسلح گروه های شبه نظامی شیعه در هفتم آگوست در مرز عراق و سوریه بر اثر حمله توپخانه ای کشته شدند.