محاصره حکومت جمهوری اسلامی هزینه سنگینی را برای این نظام در داخل کشور به دنبال دارد. نا آرامی ها همچنان ادامه دارد و مردم تقریبا هر روز در اعتراض به وضعیت بد معیشتی در همه شهرها به خیابان ها می ریزند.

توقف مبادلات دلاری از سوی شرکت ها و دولت ها با ایران از هفته جاری به مرحله اجرا گذاشته می شود. مبادلات دلاری با ایران توسط بانک ها نیز حذف می شود. تحریم خرید و فروش ریال و تحریم خرید، اشتراک یا تسهیلات بدهی های دولتی ایران و توقف مبادلات بانکی میان آمریکا و ایران و تحریم فروش و انتقال طلا و آهن و آلومینیوم و حتی زغال و نیز ممنوعیت صادرات فرش و مواد غذایی به آمریکا هم از جمله اقداماتی هستند که از این هفته اجرا می شوند.

     تحریم خرید و فروش نفت و محصولات پتروشیمی ایران سه ماه دیگر اعمال می شوند. هرچند این تحریم های یکجانبه توسط آمریکا و بدون همراهی کشورهای متحد آمریکا که ماندن در برجام و معامله و داد و ستد با ایران را ترجیح داده اند در نظر گرفته شده اما این کشورها توان اجتناب از تحریم ها را ندارند. کشورها یا شرکت هایی که تحریم های آمریکا را نادیده می گیرند حق استفاده از کالاها یا محصولات آمریکایی در صنایع و داد و ستد و مبادلات دلاری را ندارند. شرکت هایی که با ایران داد و ستد می کنند نیز در فهرست سیاه آمریکا قرار می گیرند.

حالا درست است که این تحریم ها توسط دولت آمریکا اعمال می شوند اما اغلب شرکت های اروپایی و چینی و هندی و غیره جرات زیر پا گذاشتن چنین تحریم های بی سابقه ای را نخواهند داشت. ایران برای داد و ستد با شرکت های یاد شده از طریق شرکت های واسطه اقدام خواهد کرد که چنین اقدامی هم هزینه و هم زمان بیشتری می برد. اما بخش دشوارتر موضوع، ممنوعیت استفاده از دلار در مبادلات تجاری است که ایران در چنین شرایطی، چاره ای به جز داد و ستد پایاپای ندارد که چندان مقرون به صرفه نیست. به عنوان مثال، ایران به چین نفت می فروشد و در مقابل، خودرو یا اثاثیه منزل یا کالاهایی از این قبیل خریداری می کند یا اینکه فروش نفت به یوان چین صورت می گیرد. اما ایران نمی تواند از طریق یوان با کشورهای دیگر داد و ستد کند. این موضوع درباره روپیه هند هم صدق می کند. اما وقتی ایران از کشورهای دیگر کالا خریداری می کند باید پول آن را به دلار پرداخت کند. دولت عراق، ماه گذشته با همین مشکل روبرو شد و وقتی می خواست پول برق و دیگر اقلام خریداری شده از ایران را به ریال بپردازد دولت ایران نپذیرفت و خواستار دریافت مبلغ به دلار شد.

اما جایگزینی یورو با دلار که توسط دولت از اوایل سال جاری آغاز شده نگرانی شرکت های اروپایی از تحریم های آمریکا در صورت داد و ستد با ایران را رفع نمی کند. حکومت های اروپایی نمی توانند شرکت های غربی را مجبور به داد و ستد با ایران کنند و نه می توانند آنها را از تحریم های آمریکایی حمایت کنند. حکومت های اروپایی برای ایران حساب باز کرده اند که در آن بانک ها به پول ملی مثل یورو در آلمان و فرانسه و یا پوند در انگلیس و پول ملی اتریش و سوئد با ایران داد و ستد می کنند.

نگرانی مردم ایران بر نرخ ریال هم تاثیر گذار بوده است که سقوط بی سابقه ارزش ریال را در پی داشت و در نتیجه دلار به ۱۲۰ هزار تومان رسید. اطمینان بخشی دولت هم کاری از پیش نبرد و شرایط اقتصادی در ایران رو به وخامت گذاشته است. ایران با وجود افزایش تقاضای جهانی اما نمی تواند حتی نصف فروش سابق را داشته باشد چرا که نفت کش ها و شرکت های بیمه ایرانی تحریم و مبادلات دلاری با ایران متوقف شده است. همزمان با این تحریم ها درآمد دولت کاهش یافت و نرخ کالا و خدمات به دنبال تحریم های اقتصادی افزایش یافت.

عبد الرحمن الراشد – إیران وعقوبات من الذهب إلى السجاد

إطفاء النور على نظام طهران سیکلفها کثیراً داخلیاً، فی وقت الوضع الداخلی لا یبدو مستقراً، حیث تستمر المظاهرات تقریباً بشکل شبه یومی ضد الوضع المعیشی فی أنحاء البلاد.بدءاً من هذا الأسبوع یحظر على الشرکات والحکومات التعامل بالدولار مع إیران، وکل تحویلات