ایران را مسؤل هرج و مرج دانست… نشست روز شنبه شورای همکاری خلیج برای بررسی موضعی قوی در قبال حوثی ها > اروپا به دنبال واشنگتن در حال بستن سفارت ها

یمنی ها در چهارمین سالگرد انقلاب در صنعا بر ضد حوثی ها تظاهرات می کنند (أ.ب)

یمنی ها در چهارمین سالگرد انقلاب در صنعا بر ضد حوثی ها تظاهرات می کنند (أ.ب)

به دنبال کودتا بر علیه مشروعیت و برکناری عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مشروع یمن و حکومت وی از سوی حوثی ها، یک مقام مسؤل خلیجی در گفتگو با «الشرق الأوسط» فاش کرد که کشورهای شورای همکاری خلیج برای حمایت از منافع خود در یمن تحرکی نظامی نخواهند داشت. در همین حال وی تأکید کرد که در حاشیه نشست شنبه آینده وزرای شورای همکاری خلیج، هماهنگی برای تدوین یک موضع قوی نسبت به اوضاع یمن در جریان است. وی افزود که این موضع فراتر از فراخواندن هیئتهای دیپلماتیک خواهد بود.

این مقام، ایران را مسؤل هرج و مرج موجود در یمن از طریق تحرک جماعت «انصار الله» حوثی برای به دست گیری قدرت دانست.

در همین راستا، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا سفارت های خود در صنعا را بستند. در همین حال یک روز پس از آنکه واشنگتن اعلام کرد سفارت خود را در پی تشدید تنش در یمن بست، بتینا موچایت سفیر اتحادیه اروپا نیز این کشور را ترک کرد.

در این زمینه، به گفته منابع یمنی مشابه، حوثی ها بیش از ۲۰ اتومبیل و خودروی وابسته به سفارت آمریکا را غارت کردند و مانع شدند که نیروهای دریایی (مارینز) سلاح خود را ببرند. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) توضیح داد که نیروهای مارینز که روند همراهی دیپلماتهای آمریکایی به فرودگاه صنعا را بر عهده داشتند برخی سلاح های کوچک خود را در خودروها جا گذاشتند زیرا مجاز به حمل سلاح در هواپیماهای تجاری نبودند، اما سلاح های سنگین مانند اسلحه اتوماتیک و مسلسل ها را پیش از ترک سفارت نابود کردند.

علاوه بر این،در محکومیت کودتای حوثی و به مناسبت چهارمین سالگرد انقلاب ۱۱ فوریه (بهمن) که باعث سرنگونی علی عبدالله صالح رئیس جمهور پیشین یمن در سال ۲۰۱۱ شد، در صنعا و ۶ شهر دیگر، تظاهرات گسترده ای برگزار شد. و در تکرار روش های بکار گرفته شده توسط صالح برای سرکوب قیام چهار سال پیش مسیرهای راهپیمایی با شلیک گلوله و ضرب و جرح از سوی حوثی ها مواجه شد.