وزیر دارایی سعودی به «الشرق الاوسط»: مسیر بزرگی را در فاز اول «چشم‌انداز ۲۰۳۰» پشت‌سر گذاشتیم و بر اجرا تمرکز کردیم

داووس: نجلا حبریری

پادشاهی عربی سعودی روز گذشته در پیامی به پیشگامان مجمع جهانی اقتصادی «داووس» اعلام کرد که به برنامه‌های اصلاحی خود در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و مالی پایبند است و بر اساس آنها قدم برمی‌دارد.
محمد الجدعان وزیر دارایی سعودی و در حاشیه این مجمع اقتصادی در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت: «سعودی طی دو سال اخیر در «داووس» و خارج از آن برنامه‌های اصلاحی خود را عرضه کرده و وعده‌هایی که داده بود را به دستاوردها و پروژه‌های روشنی تبدیل کرد که همگی اجرا شده و طی چند ماه اخیر با سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در بخش خصوصی ترجمه شده‌است».
وزیر دارایی سعودی در ادامه افزود: «اصلاحاتی که سعودی انجام می‌دهد متناسب با بلندپروازی‌ها و خواسته‌های آن است و باید حق آن را در زمینه برنامه‌ریزی، ارتباطات داخلی و اجرای سناریوهای مناسب، ادا کرد».
وی یادآور شد که این بدین معنا نیست که دو سال اول (از زمان اعلام چشم‌انداز) حرکت اصلاحی انجام نشده، اما در سال ۲۰۱۸ شاهد افزایش شتاب و سرعت آن بودیم که این شتاب در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ افزایش خواهد یافت و سیستم برنامه‌ریزی تقریباً کامل شده‌است.
التویجری اشاره کرد: « «چشم‌انداز ۲۰۳۰» به مدت ۱۵ سال به طول خواهد انجامید و شامل ۳ مرحله است. ما راه طولانی را در زمینه برنامه‌ریزی پشت سر گذاشته و با تمرکز بر توسعه بخش خصوصی، اشتغالزایی و بازسازی سیستم‌ها وارد فاز اجرا شدیم. در سال ۲۰۱۸، هجده سیستم اصلاح شده که کار بزرگی است و در گذشته وقت بسیار طولانی به مدت چندین سال نیاز داشت».
وی همچنین با اشاره به جنبه‌های اجتماعی گفت: «کارهای اجتماعی که در دو سال اخیر انجام شد، در گذشته حداقل به ۱۰ سال زمان نیاز داشت».
وزیر دارایی سعودی افزود: «دستاوردهای قابل توجهی به دست آمده که مهمترین آنها کنترل کسری بودجه و کاهش آن از ۱۲ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۹ درصد در سال ۲۰۱۷ و سپس ۴٫۶ درصد در سال ۲۰۱۸ بود و امیدواریم با کنترل کسری بودجه در سال ۲۰۱۹ آن را درسطح کمتر از ۵ درصد نگه داریم».
وی یادآور شد: «یکی از اهداف «چشم‌انداز ۲۰۳۰» تبدیل سعودی به یک مرکز لوجستیک است که از طریق زیرساخت‌های پیشرفته، دیجیتال سازی، خدمات و همکاری‌های چندجانبه قاره‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند».
الجدعان افزود: «مهمترین نگرانی ما سرمایه‌گذار محلی است و ارتباطات مداوم بین دولت و سرمایه‌گذاران سعودی وجود دارد، اما در زمینه سرمایه‌گذاران خارجی شاهد اعتماد زیادی از سوی آنان بودیم».
سعودی در دوره فعلی مجمع جهانی اقتصاد در داووس با هیئتی در سطح بالا و به ریاست ابراهیم عساف وزیر خارجه سعودی شرکت کرد.
این انجمن روز گذشته نشستی دربارهٔ اقتصاد سعودی و با حضور وزرای اقتصاد و دارایی، ساره السحیمی رئیس هیئت مدیره بازار مالی سعودی «تداول»، جیمز گورمان رئیس اجرایی «مورگان ستانلی» و پاتریک بویانی رئیس هیئت مدیره «توتال» برگزار کرد.
السحیمی در خصوص اعتماد و شفافیت بازار سعودی گفت: «انجمن اقتصاد جهانی اخیراً شاخص خاصی در زمینه مدیریت حقوق صاحبان سهام صادر کرد که بر اساس این شاخص ما با ۷۲ پله صعود در جایگاه پنجم جهان قرار گرفتیم، پیش از این ما در مرتبه ۷۷ قرار داشتیم».
الجدعان نیز در این راستا افزود: «سعودی توانست با غلبه بر کاهش ۰٫۷ درصدی اقتصاد در سال ۲۰۱۷، اقتصاد خود را تا پایان ۲۰۱۸ به میزان ۲٫۳ درصد رشد دهد».
وزیر اقتصاد و برنامه‌ریزی نیز با اشاره به نقش سعودی در منطقه، گفت: «سعودی به منزله نمونه‌ای است که می‌توان از آن پیروی کرد. ما بر اساس برنامه‌ریزی عمل می‌کنیم و با ایجاد ثبات، امید را در دل جوانان خاورمیانه می‌کاریم».
رئیس هیئت مدیره «توتال» نیز گفت: «آنچه در سعودی اتفاق می‌افتد بسیار جسورانه است و برنامه اصلاحی نیز اعتماد خود را با ضرورت سرمایه‌گذاری در کشور تقویت کرد».