ملک سلمان و السیسی قرارداد های جدید امضا می کنند * ایجاد منطقه آزاد در سینا * شورای وزیران مصر: دو جزیره صنافیر و تیران متعلق به عربستان هستند

ملک سلمان پس از ادای نماز در مسجد الازهر – عکس از بندر الجلعود

ملک سلمان پس از ادای نماز در مسجد الازهر – عکس از بندر الجلعود

در یک بازدید رسمی که اولین در نوع خود به شمار می آید، ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی روز گذشته به  الأزهر رفت و از روند بازسازی مسجد که با کمک مالی عربستان سعودی انجام می شود بازدید کرد. پادشاه عربستان همچنین سنگ بنای شهرک پژوهشهای اسلامی در شرق قاهره را گذاشت. وی رهبران الازهر را مورد خطاب قرار داد و گفت: «با هر چیزی که نیاز است شما را حمایت می کنیم».

این در حالی است که پارلمان مصر امروز برای بازدید تاریخی ملک سلمان آماده می شود.

پادشاه عربستان سعودی و دکتر احمد الطیب شیخ الازهر ملت عرب و مسلمان را در سایه چالش های موجود به وحدت فرا خواندند، و بر اهمیت ادامه همکاری و همبستگی میان عربستان سعودی و الازهر برای حفظ ثابت های دینی و نفی ایدئولوژی افراط گرایی تأکید کردند.

ملک سلمان و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر روز گذشته چندین توافقنامه جدید را امضا کردند که مهم ترین آن ها ایجاد منطقه آزاد تجاری مشترک در سینا و ایجاد یک صندوق سرمایه گذاری بین دو طرف با ارزش ۶۰ میلیارد ریال (۱۶ میلیارد دلار) بود.

در همین راستا، شورای وزیران مصر روز گذشته بیانیه ای صادر کرد و در آن توضیح داد  امضای توافقنامه تعیین خطوط مرز دریایی میان مصر و عربستان سعودی، نقطه عطف مهمی به شمار می آید که هر دو کشور را قادر به استفاده از منطقه، از جمله دسترسی به منابع و ثروت موجود در آن می سازد که برای هر دو طرف منافع اقتصادی دارد. بر اساس تعیین خطوط جدید مرزی ، دو جزیره «صنافیر» و «تیران» در آب های منطقه ای عربستان سعودی قرار می گیرند.