«شورای همکاری»: حمله به دفتر روزنامه مغایر آزادی رسانه ای است

دفتر «الشرق الأوسط» در بیروت

دفتر «الشرق الأوسط» در بیروت

پلیس لبنان روز گذشته ۷ نفر از اصل ۸ نفری که به دفتر «الشرق الأوسط» در بیروت حمله کردند را شناسایی و دستگیر کرد، در حالی که نفر هشتم که به عنوان یکی از محرکین برجسته این حمله به شمار می آید همچنان فراری است.

شورای همکاری خلیج روز گذشته «حمله وحشیانه» به دفتر روزنامه «الشرق الأوسط» در بیروت را محکوم کرد و آن را «اقدامی بزدلانه و آن را با آزادی رسانه ها که توسط قوانین بین المللی تضمین شده مغایر  دانست». دکتر عبد اللطیف الزیانی دبیرکل شورای همکاری خلیج در بیانه ای گفت: «این حمله ناجوانمردانه منعکس کننده موضع ملت لبنان نیست، چرا که مردم لبنان از نقش برجسته و ویژه ای که روزنانه «الشرق الأوسط» در حمایت رسانه ای از لبنان و کمک به دولت این کشور در تلاشهایش برای حفاظت از امنیت و ثبات لبنان و تحقق چشن انداز مردم این کشور در آزادی و رشد وکرامت ایفا می کند کاملاً آگاهی دارند». وی به توانایی دستگاه های امنیتی لبنان در کشف حقایق این حمله جنایتکارانه و دستگیری مجرمان و تحویل آن ها به عدالت ابراز اطمینان کرد.

دستگاه قضایی تحقیقات خود را در مورد این حادثه آغاز کرد و به دستگاه های امنیتی دستور دستگیری مهاجمان و تحویل آن ها برای محاکمه را داد. پس از دستگیری بیار حشاش، خانه های دیگر افراد شرکت کننده در حمله، محاصره شد و آن ها مجبور به تسلیم شدند، بجز برجسته ترین آن ها عباس زهری که کمپین بستن دفتر را راه اندازی کرد و هنوز هم تحت پیگرد است.

در همین راستا، بسیاری از مطبوعات عربی و بین المللی به حادثه حمله پرداختند، به طوری که روز گذشته فرانسه این حمله را محکوم کرد و آن را «هدف قرار دادن آزادی مطبوعات و ضربه زدن به پایه های دموکراسی در جهان دانست». علاوه بر این پاریس از مقامات لبنانی خواست هویت متجاوزان را فاش کند.