اسرائیل سوریه و ایران را متهم به دست داشتن در حملات جنبش جهاد اسلامی کرد

رام‌الله: کفاح زبون

بعد از شبی پرحمله که آتش آن را جنبش جهاد اسلامی با موشک‌باران اسرائیل آغاز کرد و نزدیک بود نوار غزه را وارد جنگی جدید کند، مصر توانست اوضاع را در نوار غزه آرام کند.
به گزارش الشرق الاوسط، روز گذشته بعد از ساعت‌ها حمله، جنبش جهاد اسلامی اعلام کرد توافقنامه آتش‌بس با وساطت مصر در حال اجرا است.
داود شهاب سخنگوی جنبش جهاد اسلامی گفت: «بنابر تماس‌های مکرر مصر با رهبران جهاد اسلامی، توافق برای آتش‌بس در ازای متوقف شدن تجاوزهای اسرائیل حاصل شد، همچنین برای بازگشت آرامش به توافق رسیدیم».
در این میان، مصر و نیکلای ملادینف فرستاده صلح سازمان ملل در منطقه تلاش‌های بسیاری برای توقف این حملات ناگهانی کردند که به اذعان جنبش جهاد سلامی در جواب کشته شدن ۵ فلسطینی صورت گرفت که توسط اسرائیل در تظاهرات بازگشت در روز جمعه کشته شدند.
بنابر اظهارات خالد البطش یکی از اعضای دفتر سیاسی این جنبش، اقدام سرایا القدس وفای به عهد آنها در برابر پیمانی است که با خود بسته‌اند تا از تظاهرات بازگشت، شکستن محاصره و انتقام خون شهدا با تفنگ‌های خود محافظت کنند.
وی گفت: «نمی‌توان به نیروهای رژیم اشغالی اجازه داد که ۴ تظاهرکننده را در غزه و دو نفر از آنها را در کرانه غربی سرزمین اشغالی، در راهپیمایی مسالمت آمیز بکشد بی‌آنکه پاسخ جنایت‌های خود را بگیرد».
اما داستانی که جنبش جهاد اسلامی نقل می‌کند نه برای اسرائیل قانع کننده بود و نه حتی برای حماس قابل توجیه بود؛ چرا که از نظر آنها جنبش جهاد به تنهایی وارد چنین حملاتی شد؛ بنابراین تل‌آویو ایران و سوریه را به دست داشتن در این اقدام جنبش جهاد اسلامی متهم کرد.
رونین منلیس سخنگوی ارتش اسرائیل با اشاره به اینکه جنبش جهاد اسلامی ده‌ها موشک را با دستور ایران و سوریه روانه اسرائیل کرد، گفت: «این اتفاقات نشانه تجمع خطرهایی است که متوجه حکومت اسرائیل است».
وی با توضیح اینکه ارتش اسرائیل در جواب حملات در داخل غزه و خارج از آن، پیامی روشن داشت، عنوان کرد: «اولویت‌های ارتش اسرائیل از لحاظ تهدیدها تغییر نکرده‌است؛ در رأس این اولویت‌ها ایران، سپس حضور نظامی آن در سوریه، بعد از آن ناکام کردن حزب‌الله در تملک موشک‌های دقیق، پس از آن تهدیدهای حماس و در آخر داعش است».
در بیانیه ارتش اسرائیل آمده‌است که نظام سوریه و نیروهای قدس ایران، پشت پرده حملات موشکی علیه اسرائیل بودند.
ارتش اسرائیل با تأکید بر اینکه در صورت ادامه این تجاوزها، جواب او به آنها محدود به منطقه جغرافیایی خاصی نبوده و از مصونیت برخوردار نخواهند بود، گفت: «پیام‌هایی با این مضمون برای کسانی که این موضوع برایشان اهمیت دارد، فرستادیم. هیچ مصونیتی در نوار غزه و خارج از آن برای کسانی وجود ندارد که علیه ما درگیر حملات ترویستی می‌شوند».
نیروهای جنبش جهاد اسلامی ۴۵ خمپاره و راکت را روانه اسرائیل کردند که اسرائیل جواب آنها را با مجموعه‌ای از حملات داد که توسط آنها ۹۰ هدف را نشانه گرفت.
این رویارویی ممکن بود جنگ داخلی دیگری نیز به دلیل عدم رضایت حماس از اقدام جنبش جهاد اسلامی در پی داشته باشد.
منابعی به الشرق الاوسط خبر دادند که علیرغم تلاش‌های جنبش جهاد اسلامی اما حماس صدور بیانیه مشترک برای گردن گرفتن این موشکباران را رد کرد.
حماس در ابتدا پیش از آنکه بداند که حمله‌کنندگان نیروهای جنبش جهاد هستند، از نیروهای امنیتی خواست تا حمله کنندگان را متوقف کند.
بر اساس گفته‌های این منابع، حماس خشمگین شده و جنبش جهاد را به خارج شدن از هماهنگی و رد تماس‌های آرام کردن اوضاع، متهم کرد.
صلاح البردویل یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس با انتقاد از موضع جنبش جهاد نوشت: «پراکنده نشوید چرا که شکست خورده و نابود می‌شوید. این شعار ما هنگام مقابله با دشمنان است؛ ولی اصلی که از این کم‌اهمیت‌تر نبوده این است که قبل از مقابله به خواست پروردگار تن دهیم؛ چرا که خداوند کسانی را دوست دارد که در کنار هم، در راه او می‌جنگند، بنابراین آنکه در اول گروه قرار دارد با آنکه در آخر آن است یکی است. خداوندا ما را متحد کن».
این سخنان البرودیل در جواب واضح او به تک‌روی «جنبش جهاد اسلامی» در سایه تلاش‌های مصر و آمریکا برای رسیدن به توافقی طولانی مدت در راستای آرام کردن اوضاع، بود.
عیلرغم موضع حماس، اسرائیل مسئولیت این حملات را متوجه او کرد؛ چرا که حزب حاکم در نوار غزه است.
ارتش اسرائیل در این باره گفت: «سازمان جهاد اسلامی امشب به دستور تروریست‌های ایران و با پس زمینه ایجاد بستری برای فعالیت‌های تروریستی که حماس آن را در منطقه حصار امنیتی فراهم می‌کند، حمله کرد».
وی اضافه کرد: «مسئولیت آنچه در نوار غزه اتفاق می‌افتد یا سرمنشأ آن آنجاست، متوجه سازمان تروریستی حماس است. مسئولیت فعالیت‌هایی که علیه شهروندان اسرائیلی انجام می‌شود نیز بر عهده او است».

حمله‌های اسرائیل
اسرائیل پاسخ ۴۵ راکت و خمپاره را که از غزه به سمت او شلیک شده و باعث ایجاد رعب و وحشت شده و در اثر آن تعدادی از شهروندان اسرائیلی زخم‌های سطحی برداشتند را با مجموعه حملاتی داد که ۸۷ نقطه را هدف گرفت که از جمله آنها پایگاه‌های ساخت اسلحه، کارخانه تولید قطعات برای تقویت دیوارهای تونل، مجموعه‌های آموزشی و تونل جنگی در خان یونس بود.
حماس و حکومت فلسطین حملات اسرائیل را محکوم کرده و یوسف المحمود سخنگوی دولت فلسطین، مسئولیت ادامه افزایش تنش را که هم‌راستا با افزایش تنش در تمام فلسطین و از جمله قدس است را متوجه نیروهای اشغالگر اسرائیل کرد.
یوسف المحمود مسئولیت اتفاقاتی که برای ملت فلسطین در محصاره و اشغال نواز غزه و کرانه آن و در رأس آن قدس می‌افتد را متوجه جامعه جهانی کرد.
وی از جامعه جهانی خواست تا قوانینی را که در ۴ ژانویه سال ۱۹۶۷ در خصوص فلسطین تصویب کرده‌است را اجرا کند که از جمله آنها حمایت بین‌المللی، به پایان رساندن اشغال و ایجاد حکومتی مستقل با حاکمیت کامل که پایتخت آن قدس شرقی است.
جنبش حماس نیز اظهار داشت بمباران نوار غزه و ویرانی و حملات به آن تجاوز آشکار و خطرناک رژیم اسرائیل است که در چارچوب رقابت‌های حزبی و با هدف فرا فکنی و انتقال بحران‌های داخلی به مردم نوار غزه صورت می‌گیرد.
فوزی برهم سخگوی جنبش حماس گفت: «هدف رژیم اسرائیل از تشدید تنش و تجاوزگری، فرار از هرگونه تعهدی برای تثبیت توافق آتش‌بس۲۰۱۴ با گروه‌های مقاومت است که به موجب آن رنج مردم غزه و محاصره آنها پایان یابد».
وی افزود: «حماس هرگز اجازه نخواهد داد که نوار غزه و خون تظاهرکنندگان بی‌دفاع و توانمندی‌های مقاومت و پایگاه‌های مقاومت فلسطین دستخوش رقابت حزبی دشمن صهیونیستی و وسیله‌ای برای برون رفت از بحران‌های داخلی این رژیم و انتقال آن به خارج شود».