خودرویی که در نابلس هدف حملات هوایی اسراییل قرار گرفت-خبرگزاری فرانسه

خودرویی که در نابلس هدف حملات هوایی اسراییل قرار گرفت-خبرگزاری فرانسه

رام الله- کفاح زبون- بیروت –ثائر عباس، الشرق الاوسط: جنبش فلسطینی حماس روز چهارشنبه رسما طرح پیشنهادی مصر برای آتش بش در غزه و توقف حملات اسراییل به نوار غزه را رد کرد؛ حملاتی که وارد نهمین روز خود شده است.

یکی از رهبران حماس ضمن موضع گیری شدید علیه مصر گفت: مصر «به جنایت های اسراییل مشروعیت می بخشد.» این در حالی است که یک سخنگوی حماس مصر را به اجرای اصلاحاتی در این طرح فراخواند و گفت که حماس با برخی عباراتی که در این طرح آمده «مخالف» است. منابع آگاه موضع گیری های متضاد درون جنبش را به «فشارهای منطقه ای» نسبت دادند. فشارهایی که حماس در حال حاضر با آن ها روبرو است. همزمان با این تحولات خبرهایی از هماهنگی بین مقامات ارشد قطر و ترکیه برای اقدام به اقدام مشترک در جهت توقف جنگ به گوش می رسد.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در جریان سفر غیر مترقبه و کوتاه به ترکیه با عبد الله گل رییس جمهور ترکیه و رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور دیدار کرد. دو طرف در این دیدار به بررسی مسایل مختلفی از جمله حمله به غزه پرداختند.

یک منبع رسمی ترکیه به الشرق الاوسط گفت که امیر قطر و نخست وزیر ترکیه در این دیدار عمدتا به بررسی اوضاع غزه و لزوم اقدام موثر برای پایان دادن به بحران کنونی پس از «ناکامی» طرح مصر پرداختند. وی افزود دلیل شکست طرح مصر این بود که اساس مشکل را نادیده گرفته بود و در نتیجه شکست این طرح قطعی بود.

پس از دیدار با عبدالله گل، امیر قطر وهیات همراه با اردوغان نیز ملاقات کرد. احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه، تانر یلیدیز وزیر انرژی، هاکان فیدان رییس اداره اطلاعات ترکیه و فریدون سینرلی اوغلو مشاور وزیر خارجه ترکیه در این دیدار حضور داشتند. بنا بر منابع رسمی ترکیه در این نشست بحران سوریه و حمله اسراییل به غزه و تحولات جاری در عراق پس از افزایش نفوذ سازمان «دولت اسلامی» یا «داعش» مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

یک منبع نزدیک به اردوغان به الشرق الاوسط گفت دو طرف بر لزوم «اقدام مشترک برای پایان دادن به حمله اسراییل به غزه» توافق کردند. این منبع افزود هنوز جزییات این طرح دقیقا آشکار نشده است و نیازمند گفتگوهای بیشتری است.وی افزود سخن گفتن درباره یک طرح مشترک هنوز خیلی زود است، اما دو طرف بر لزوم پایان دادن به حمله اسراییل در اسرع وقت اتفاق نظر دارند.

منابع غیر رسمی ترکیه گفتند که قطر تعهد داده است که ضمن برقراری تماس هایی با اسراییلی ها مرز این اقدام را مشخص کند.

در یک تحول بارز که نشانگر اهمیت نقش ترکیه و قطر برای حل بحران است، رادیو اسراییل دیروز گفت جان کری وزیر خارجه ایالات متحده در تماس تلفنی با همتای ترک و قطری خود داود اوغلو و خالد بن محمد العطیه تحولات غزه را بررسی کردند. کری در این تماس تلفنی یاد آور شد که طرح توقف آتش بس باید شامل همه طرف های درگیر شود.

به گفته کارشناسان اسراییلی حماس اصولا اعتمادی به رژیم جدید مصر به ویژه عبدالفتاح السیسی ندارد. حماس در وقت کنونی خواستار دخالت قطر یا ترکیه برای به عهده گرفتن نقش میانجی در جهت رسیدن به آتش بس است، زیرا که قطر و ترکیه بیشتر از حماس طرفداری می کنند، و تنها کشورهایی هستند که تاکنون از اخوان المسلمین حمایت می کنند.

سخنگوی حماس سامی ابو زهری در سخنانی که متن آن در اختیار الشرق الاوسط قرار گرفته است، اعلام کرد که این جنبش رسما به قاهره عدم پذیرش طرح مصر را ابلاغ کرد. وی گفت حماس با هرگونه طرحی که توقف آتش بس را قبل از تن دادن به شروط مقاومت مطرح کند، مخالف است. حماس از مصر خشمگین شده است، چرا که مصر گفتگوهایی با اسراییل و حکومت خود گردان انجام داده بدون اینکه حماس را در این گفتگوها شرکت دهد.

از سوی دیگر مسئول پیگیری تماس های حماس با مصر غازی حمد به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما یک سری ملاحظاتی نسبت به طرح مصری داریم. این طرح باید به شکل صریح به رفع محاصره غزه از جمله گذرگاه ها و آزادی اسرای آزاد شده در جریان قرارداد «سرباز اسراییلی گلعاد شالیط» که دوباره در کرانه باختری بازداشت شده اند، بپردازند.»