ناظران یمنی: رژه شبه نظامیان پیام‌های تهدید برای جامعه بین‌الملل است
قاهره: علی ربیع

فعالان سیاسی و پژوهشگران یمنی، اعتراف حوثی‌ها به تولید مین دریایی را یک چالش از طرف گروهک نظامی در برابر جامعه بین‌الملل و یک تهدید برای دریانوردی در دریای سرخ دانستند و افزودند: این علنی کردن ساخت مین دلیل دیگر بر حضور عوامل ایران در یمن است که پشتیبانی فنی نظامی از طریق قاچاق انواع سلاح به شبه نظامیان را انجام می‌دهد.
رسانه‌های وابسته به حوثی‌ها اخیراً تصاویری از تعداد زیادی مین دریایی را منتشر کردند که مدعی ساخت و تولید آنها توسط این شبه نظامیان شده‌اند، به طوری که این مسئله اعترافی علنی در دست داشتن این گروهک در کاشت مین‌های دریایی است، در حالی که قبلاً آن را نفی می‌کرد.
در حالی که ناظران از ناتوانی شبه نظامیان حوثی و عناصر «حزب‌الله» لبنان در ساخت و تولید هرگونه سلاح پیشرفته بدون کمک ایران خبر می‌دهند، برخی دیگر بر این باورند که شکست‌های اخیری که گروهگ حوثی در ساحل غربی متحمل شده باعث شده تا با این ترفندها روحیه نیروهای خود را افزایش دهند.
پیام‌های تهران
«در سایه اصرار آمریکا بر ادامه جنگ اقتصادی علیه ایران، تهران درپی نشان دادن توانمندی‌های تروریستی دریایی خود در ساحل غربی از طریق حوثی هاست.» اینها را نجیب غلاب پژوهشگری سیاسی یمن و رئیس مرکز پژوهش‌های الجزیره العربیه می‌گوید. او با اشاره به اعتراف گروهک حوثی در تولید مین‌های دریایی، این مانور حوثی‌ها را بی‌اهمیت خواند. او می‌گوید: این گروهک پیش از این تهدید کرده بود که جنگ را به سمت دریای سرخ منتقل می‌کند و چندین بار حرکت دریانوردی و کشتیرانی بین‌المللی را مختل کرده بود اما با واکنش‌های سخت منطقه ای و بین‌المللی و همچنین ائتلاف عربی و حکومت قانونی یمن روبرو شده بود.
غلاب معتقد است که حوثی‌های در بن‌بست کشنده ای در ساحل غربی به سر می‌برند و شکست‌های زیادی در برابر استراتژی ارتش یمن متحمل شده‌اند، بنابراین این گروهک خود را در باتلاق فرسایشی می‌بیند؛ بنابراین این اقدام اخیر آنها مفسر موضوع مین گذاری دریاست.
غلاب همچنین برنقش ایران در هدایت این شبه نظامیان برای انجام اقدامات تروریستی از طریق مین گذاری و قایق‌های انفجاری و به‌کارگیری راکت‌ها جهت ضربه زدن به راه دریانوردی در دریای سرخ تأکید می‌کند.
او همچنین با اشاره بر بر ناتوانی حوثی‌ها در تأثیرگذاری منفی بر حرکت تجارت یمن و همچنین رسیدن کمک‌های بشردوستانه از طریق این مانور سیاسی اضافه می‌کند: مین گذاری تأثیری بر جنگ در یمن نمی‌کند بلکه انتقامی احمقانه در راستای منافع ایران خواهد بود.
از سوی دیگر، بلیغ المخلافی مشاور رسانه ای سفارت یمن در قاهره معتقد است شبه نظامیان حوثی از طریق رژه رفتن با مین‌ها در صدد ارسال پیام‌هایی به جامعه بین‌الملل است که توان تهدید حرکت دریانوردی و کشتی‌رانی در دریای سرخ را داراست.
المخلافی می‌گوید: این شبه نظامیان توانایی ساخت هیچ سلاحی را ندارد، چه مین دریایی و چه موشک. سلاح از طریق دریا لحظه به لحظه برای آنها قاچاق می‌شود.
او دربارهٔ شیوه و روش‌های قاچاق سلاح اظهار می‌کند: آنها برای رسیدن به کشتی‌های ایرانی از قایق‌های صیادان استفاده می‌کنند و سپس آنها را به ساحل برده و به دست شبه نظامیان می‌رسانند.
چه کسی شبه نظامیان را بازخواست می‌کند؟
همدان العلیی نویسنده و فعال حقوقی یمن نیز ضمن صحه گذاشتن بر سابقه شبه نظمیان حوثی در زیرپاگذاشتن قانون بشری و بین‌المللی همچون ادعای رونمایی از این مین دریایی می‌گوید: شبه نظامیان حوثی در پیش جهانیان فقط یک گروهک شبه نظامی فاقد جایگاه حقوقی شناخته می‌شود. از آنجائی که در جهان فقط با سازمان‌ها و رژیم‌های سیاسی مشروع تعامل می‌شود، بنابراین حوثی‌ها در سایه این مسئله به نقض قانون و ترساندن مردم و سلب حق آزادی بیان از آنها ادامه می‌دهد.
به گفته او، این گروهک واهمه از بازخواست بین‌المللی ندارد و اگر دولت قانونی یمن یا کشورهای عضو ائتلاف این اقدامات ناقض قانون را انجام می‌دادند با سیلی از تحریم‌ها و بازخواست‌ها مواجه می‌شدند زیرا که حاکمیت قانون را پذیرفته‌اند. رژیم اسرائیل هم اگر مرتکب جنایتی شد از آن تصویربرداری نمی‌کند اما حوثی‌ها این کار را انجام می‌دهند.
العلیی معتقد است که تنها ابزار متوقف کردن تهدیدها و اقدامات ناقض قانون توسط حوثی‌ها همان گزینه نظامی است.
در همین راستا، منابع امنیتی در صنا به «الشرق الأوسط» گفتند که این گروهک در سال‌های اخیر اقدام به احداث و راه اندازی کارگاه‌های ساخت مین و مواد منفجره در صنعا، ذمار و عمران با نظارت کارشناسان ایرانی کرده‌است.
این منابع همچنین از حمل و نقل این مین‌ها و مواد منفجره با خودروهای غیرنظامی از این کارگاه‌ها به سمت ساحل غربی خبر داده‌اند.