جریان میشل عون معتقد است که نیروهای «۸ مارس» حق دارند وزارتخانه دیگری در اختیار گیرند
وزیر دارایی به نزدیکی تشکیل کابینه خوش بین است
مواضع سیاسی، پیشرفتی را در کار تشکیل هیئت دولت لبنان بازتاب نمی‌دهد، به ویژه پیشرفتی در گشایش گره مطالبات حزب‌الله برای وزارتخانه‌های سهم سنی‌های «۸ مارس» به چشم نمی‌خورد.
به گزارش الشرق الاوسط، با وجود اینکه برخی‌ها اعتقاد دارند گره کار داخلی بوده و جبران باسیل وزیر خارجه موقت لبنان در اظهار دیروز خود این مسئله را تأکید کرد، اما رئیس نیروهای لبنانی سمیر جعجع عقیده دارد که گشایش مشکلات در دستان کشورهای بیگانه است و بیان کرد که این مسئله اینک در دست ایران است. این در حالی است که وزیر مالیه لبنان علی حسن الخلیل نسبت به پیشرفت مسایل مورد اختلاف خوش‌بینی خود را اعلام کرد.
باسیل در اظهار دیروز خود اعلام کرد که «تشکیل دولت به هیچ عنوان متأثر از کشوهای خارجی نبوده و ما تنها وفق حاکمیت لبنان عمل می‌کنیم و منافع لبنان را بیش از هر چیز مد نظر قرار می‌دهیم تا بتوانیم یک حکومت وحدت ملی تشکیل دهیم».
از سوی دیگر وزیر مالیه تصریح کرد که نسبت به تشکیل هیئت دولت خوش بین است. او بیان کرد که «گمان نمی‌کنم تشکیل حکومت زمان زیادی ببرد».
در مقابل سمیر جعجع مسولیت عدم تشکیل حکومت را متوجه ایران کرد، و بیان داشت که مسئله اختصاص وزارت خانه ای بیشتر برای سنی‌های ۸ آذار یک مسئله مصنوعی است. او اضافه کرد که این نمایندگان در جلسات مشاوره ای پارلمان به عنوان یک فراکسیون واحد اعلام وجود نکرده و جمع‌آوری آنها تنها برای این است که از آنها به عنوان یک عامل فشار سوء استفاده شود.
او همچنین اضافه کرد که ایران، در حال حاضر، برای اولین بار پس از چهار دهه در یک موضع تدافعی قرار دارد؛ زیرا در برابر یک کارزار جدی قرار گرفته و این رویارویی ابعاد مختلفی در منطقه به خود گرفته‌است. او همچنین اظهار کرد که ایرانی‌ها پس از تحریم‌های آمریکا به این نتیجه رسیدند که آمریکا در رویارویی با شرارت آنها کاملاً جدی است، و برای کاهش حجم فشار بر آن شدند تا طرفداران خود در خاورمیانه را بسیج کنند. از این رو آنچه در لبنان و عراق می‌بینیم، و موجب توقف پیشرفت تشکیل هیئت دولت شده، همگی در چارپوب مساعی پیش گفه ایران قرار می‌گیرد.
جعجع همچنین بیان کرد که «به نظر می‌آید پیش‌بینی فرجام مسئله تشکیل حکومت سخت باشد؛ زیرا تشکیل حکومت دیگر در دستان داخلی نبوده و با عوامل خارجی گره خورده‌است، و گشایش کار در دست ایران قرار گرفته که در صورت متضرر شدن از پیشرفت تشکیل دولت ممکن است این مسئله را برای ماهای آتی به تأخیر اندازد. اما زمانی که ایران دریابد به تأخیر انداختن مسئله سودی برای آن ندارد، یا به ضرر آن است، در این صورت اجازه چنین کاری را خواهد داد».
از سوی دیگر یکی از نمایندگان «جریان آزاد ملی»، آلان عون، بیان کرد که «نیروهای ۸ آذار حق دارند که وزارت خانه بیشتری در اختیار گیرند». این در حالی است که نماینده المستقبل، دیما جمالی، اظهار کرد که وضع کنونی لبنان خطرناک است و «همگان را به ایجاد راه حلی سریع دعوت می‌کنم». او دربارهٔ تلاش‌های وزیر خارجه عنوان کرد که «وزیر خارجه تلاش می‌کند دیدگاه‌های مختلف را به هم نزدیک کند، و برای رسیدن به یک راه حل توافقی میانجی گری نماید. البته نمی‌توان نتایج حاصل شده از تلاش‌های او را بخاطر برخی اعتبارات محرمانه اعلام کرد».