واشنگتن – هبه المقدسی

بحث و جدل درباره خروج نظامیان آمریکا از سوریه به دنبال حمله تروریستی در شهر منبج بالا گرفت. پرزیدنت ترامپ چندی پیش خبر خروج نظامیان آمریکا از سوریه را اعلام کرد.
مقامات وزارت دفاع آمریکا از کشته شدن دو نظامی و دو شهروند غیر نظامی آمریکایی در حمله یاد شده خبر داد. یکی از شهروندان کارمند دستگاه اطلاعاتی نظامی و دیگری هم مترجم بوده است.
این حمله چند هفته بعد از آن انجام شد که ترامپ از شکست گروه «داعش» خبر داد. این عملیات بیانگر این است که «داعش» با وجود ادعای دولت ترامپ درباره ریشه کن کردن گروه اما هنوز در سوریه تهدید آفرین است.
گروه های مخالف خروج نظامی آمریکا از سوریه بر این باورند که این نیروها باید تا نابودی کامل داعش در سوریه بمانند. اما گروه های هوادار خروج آمریکا می گویند که این اقدام باید در راستای حفظ جان نظامیان آمریکا انجام شود و متحدان آمریکا را تشویق می کند تا خودشان مسئولیت مبارزه با داعش را به عهده بگیرند.
به دنبال حمله روز چهارشنبه دو مقام آمریکا گفتند ترامپ برنامه ای در وقت کنونی برای کوتاه آمدن از این تصمیم ندارد. و اینکه ترامپ هنوز معتقد است که وقت آن رسیده تا نیروهای آمریکایی به کشورشان برگردند اما برنامه زمانی برای خروج نیروها به شرایط روی زمین بستگی دارد. شرایطی همچون میزان قدرت «داعش» و توان این گروه برای بازسازی نیرو و نیز ضمانت های امنیتی به کردها در اجرای برنامه سهیم هستند.
اختلاف نظر بین مقام های وزارت دفاع و وزارت امور خارجه آمریکا درباره استراتژی پیشبرد برنامه های آمریکا در سوریه بالا گرفته است. همزمان با این تنش، قانونگذاران جمهوری خواه حامی ترامپ و دموکرات های کنگره هم درباره برنامه ترامپ دیدگاه واحدی ندارند.
برخی مقام های دولت آمریکا بر دیدگاه ثابت دولت ترامپ درباره خروج نیرو از سوریه و افغانستان تاکید کردند.
مایک پنس معاون ترامپ در سخنرانی در نشست روسای هیات های بین المللی در مقر وزارت امور خارجه روز چهارشنبه (۱۶ ژانویه-۲۶ دی) گفت داعش کاملا ریشه کن شده است. او افزود «نیروهای مسلح با شجاعت تمام خلافت داعش را نابود کردند و توانمندی این گروه را از بین بردند. به عوامل باقی مانده از این گروه اجازه نمی دهیم تا دوباره این خلافت پلید و قاتل را تاسیس کنند».
ترامپ در دیدار با شش سناتور کنگره در کاخ سفید در روز چهارشنبه دوباره دیدگاه خود را در این باره مطرح کرد. راند پل سناتور جمهوری خواه که در این نشست حاضر بود به خبرنگاران گفت پرزیدنت هنوز دیدگاه «ثابتی» درباره سوریه و افغانستان دارد و می گوید نظامیان آمریکا «تا ابد» در سوریه و افغانستان نمی مانند. اما پل به اقدامات دولت آمریکا درباره تدوین برنامه زمانی درباره خروج نیرو از این دو کشور اشاره نکرد.
لیندسی گراهام سناتور جمهوری خواه که به شدت با خروج نظامیان آمریکا از سوریه مخالفت است ضمن ابراز نگرانی از این برنامه ترامپ گفت «خروج نیرو از سوریه احتمالا دشمنان و گروه تروریستی «داعش» را تشویق کرده است. نگرانی من از این است که اظهارات ترامپ موجب تشویق و برانگیختن دشمنی شده که با آن در حال جنگیدن هستیم. شما با این تصمیم باعث شدی تا گروه هایی که آمریکا به آنها کمک می کنند به ما شک کنند. همه نظامیان آمریکا خواهان بازگشت به کشورشان هستند اما من بر این باورم که همه نظامیان می خواهند بعد از برقراری امنیت به کشورشان برگردند. به همین دلیل است که امیدوارم پرزیدنت در این تصمیم بازنگری کند. می دانم که مردم سرخورده و ناامید هستند اما ما اینجا امنیت نخواهیم داشت مگر اینکه به مردمی که آنجا با ایدئولوژی های رادیکال مبارزه می کنند کمک کنیم».
مایکل مکول سناتور جمهوری خواه از تکزاس در بیانیه ای گفت «من خطاب به پرزیدنت می گویم که با واکنش قاطعانه اجازه ندهند نظامیان آمریکایی تا نابودی کامل (داعش) به کشور برگردند».
رابرت منندز سناتور دموکرات و عضو کمیته روابط خارجی گفت «اینکه جنگ با داعش تمام نشده کاملا مشخص است». او افزود «این انفجار بیانگر این است که دولت ترامپ باید استراتژی معینی برای تامین و حفظ دستاوردهایش در این نبرد اتخاذ کند».
جیمز م.انهوف سناتور جمهوری خواه و رییس کمیته نیروهای مسلح پرزیدنت ترامپ را به بازنگری در تصمیم خود فراخواند.
الیسا اسلوتکین سناتور دموکرات گفت «این حمله بیانگر قدرت کشتار ویرانگر «داعش» است و اینکه این حمله در منبج یعنی در منطقه ای اتفاق افتاد که شرایط پیچیده ای دارد. این نشان می دهد که رییس جمهور هنوز پیچیدگی این مشکل را درک نکرده است».
نانسی پیلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی روز پنجشنبه (۱۷ ژانویه-۲۷ دی) گفت «حمله منبج بیانگر این است که گروه های تروریستی هنوز تهدیدآفرین هستند و باید اقدام مناسب تری از سوی دولت آمریکا در این خصوص اتخاذ شود».