باغ فرهنگی فصل‌های هنری به نمایشگاه عرضه می‌کند

جده: عائشه جعفری

هنر خط عربی همواره برای اکثر پژوهشگران عرصه خط و نحوه نگارش آن مورد اهتمام بوده و از این‌رو کارگاه تخصصی جده ده‌ها علاقمند به این عرصه خطاطی را در خود جمع کرده و برای کسانی که تلاش می‌کنند دست‌خط خود را بهتر کنند فرصت خوبی را فراهم کرد هرچند که استفاده از خط نگارش اینک با وجود استفاده کمتر از نگارش خطی کم‌رنگ شده‌است.
به گزارش الشرق الاوسط، سلطان الحکم، مربی خط عربی شرکت‌کننده در کارگاه «خط عربی» که در «باغ فرهنگی» مشارکت می‌کند بیان کرد که استقبال گسترده از این کارگاه نشان‌دهنده تمایل حقیقی مردم به یادگیری مهارت‌های خط و هنرهای مرتبط با آن است و تعداد هنرجویان مشارکت‌کننده در این کارگاه‌ها در برخی مواقع به ۱۵۰ نفر می‌سد.
البته او بیان کرد که شیوع استفاده از ابزارهای نگارش و حذف درس آموزش خط عربی باعث شده‌است که تأثیرات منفی بر روی این عرصه گذاشته شود.
او عنوان کرد که تجربه آموزشی او در این ساحت نشان‌دهنده این است که مهم‌ترین مشکلات موجود برای هنرجویان و کودکان نحوه گرفتن درست قلم است و البته وضعیت کاغذ که باید به نحوی صحیح در جلوی هنرجو قرار گیرد؛ و البته این هنرجویان با این فنون آشنایی لازم را ندارند.
سلطان الحکم بیان کرد که دو نوع هنرجو وجود دارد: نخست کسانی که می‌خواهند نحوه نگارش عربی را به‌وسیله قلم معمولی غیرفنی یادبگیرند و این نحوه یادگیری البته فن‌های خاص به‌خود را دارد و دستورنگارش خاص به‌خود دارد؛ و دوم کسانی که تلاش می‌کنند خط عربی را به‌صورت حرفه‌ای آموزش بینند و با خط «مشطوف» یادبگیرند، و خط عربی را به‌بهترین و زیباترین شکل آموزش یابند. در این شیوه آموزش دوم مربی نقش مرشد دارد و تلاش می‌کند تا بهترین دستور نگارش را پیش‌روی هنرجو قرار دهد که باید به‌صورت یک مدت طولانی آن را تکرار کند و برای پیوستن به دروه‌هایی حرفه‌ای اقدام کند.