عبدالله دوم پادشاه اردن در دیدار با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران

عبدالله دوم پادشاه اردن در دیدار با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که در ادامه سفر منطقه‌ ای خود به اردن سفر کرده، روز سه‌شنبه با ملک عبدالله دوم پادشاه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفر ظریف به اردن در حالی صورت می گیرد که بعضی منابع از احتمال میانجیگری امان بین تهران و ریاض خبر داده اند.

بنا بر خبری که دیوان پادشاهی اردن منتشر کرده، ظریف در این دیدار ضمن ابلاغ سلام حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران به ملک عبدالله، ابراز امیدواری کرده است که ایران بتواند در مسائل و چالش‌های پیش روی منطقه خاورمیانه با اردن رایزنی و هماهنگی کند.

در این بیانیه آمده است که پادشاه اردن بر موضع کشورش در حمایت از راه‌حل سیاسی و فراگیر بحران سوریه به گونه‌ای که «کشتار را در این کشور متوقف کرده و تمامیت ارضی این کشور را تضمین کند» تاکید کرد.

ظریف در دور تازه سفرهای منطقه‌ای خود تاکنون به لبنان، عراق، اردن و سوریه سفر کرده است و قرار است به روسیه نیز برود.

بیانیه دیوان پادشاهی اردن افزوده است که ظریف در دیدار با ملک عبدالله دوم بر ادامه مشاوره و گفت‌و‌گوی ایران و اردن «درباره چالش‌های خاورمیانه به منظور دستیابی به ثبات و امنیت در این منطقه» تاکید کرد.

پیش از سفر ظریف به امان، سایت خبری «زاد الاردن» نزدیک به دولت این کشور، به نقل از منابع دیپلماتیک نوشته بود که این سفر، با خواست ملک عبدالله دوم برای میانجی‌گری میان تهران و ریاض، صورت گرفته است.

پیشتر ظریف در بیروت از آمادگی کشورش برای برقراری روابط حسنه با عربستان سعودی سخن گفته و تاکید کرده بود، چنین روابطی به ثبات و امنیت منطقه، کمک خواهد کرد.

تنش میان ایران و عربستان سعودی بر سر مسائل مختلف منطقه‌ای بالا گرفته است. عمده‌ترین موضوع تنش، بحران سوریه است. ایران از نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه حمایت می‌کند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران همچنین در ادامه سفر دوره ای در منطقه روز چهارشنبه به سوریه رفت و با ولید المعلم وزیر خارجه، وائل الحلقی نخست وزیر و نیز بشار الاسد رئیس جمهور سوریه دیدار کرد.

از سوی دیگر به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف روز چهارشنبه در بدو ورود به فرودگاه دمشق در جمع خبرنگاران، گفت: در آستانه برگزاری اجلاس ژنو ۲، جمهوری اسلامی برای ایجاد هماهنگی در اتخاذ مواضع سازنده و موثر و بازگرداندن آرامش و ثبات به منطقه و کشورهای مهم و سوریه، با مقامات سوری و کشورهای منطقه رایزنی می کند.

ظریف تصریح کرد: “بحث هایی در دو سه روز گذشته با مقامات کشورهای لبنان، اردن و عراق داشتیم و در این قسمت از سفر برای مشورت با مسولین عالی رتبه در دمشق هستیم و برای ادامه مذاکره به روسیه می رویم.”

وزیر خارجه ایران ابراز امیدواری کرد که مجموعه اقدامات در آستانه اجلاس ژنو ۲ باعث اطمینان از این شود که این اجلاس ثبات و آرامش را در سوریه به ارمغان آورد.