احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه در حال خواندن فاتحه بر روح سلیمان شاه در آرامگاهی که به روستای اشمه در سوریه انتقال یافت (عکس از خبرگزاری فرانسه)

احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه در حال خواندن فاتحه بر روح سلیمان شاه در آرامگاهی که به روستای اشمه در سوریه انتقال یافت (عکس از خبرگزاری فرانسه)

احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه روز گذشته به بازدید آرامگاه تاریخی سلیمان شاه، جد بزرگ عثمان اول، بنیانگذار امپراتوری عثمانی، در محل جدید آن در روستای آشمه سوریه در نزدیکی مرزهای ترکیه رفت.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) درباره بازدید اوغلو گفت: «این مقام مسؤل ترک، به خاک سوریه نفوذ کرد و کاری که او انجام داد تجاوز محسوب می شود».

منابع رسمی ترکیه روز گذشته، درباره اظهارات رژیم بشار اسد رئیس جمهور سوریه درباره این بازدید، به شدت پاسخ دادند و به «الشرق الأوسط» گفتند: «رژیم سوریه نهاد مجاز برای مشروعیت دادن به این بازدید نیست». این منابع تأکید کردند که از سوریه اجازه نگرفته اند و مساحت محل جدید آرامگاه در اشمه، که اخیراً از محل قدیم آن در کنار رودخانه فرات به آن انتقال یافته است، دقیقاً به اندازه مساحت زمینی است که آرامگاه پیش از انتقال یافتن به علت اوضاع امنیتی سوریه داشت. آنها اظهارات سوریه مبنی بر نفوذ به خاک این کشور را اظهاراتی بی اهمیت دانستند که سزاوار پاسخ نیست.

اطلاعات وارده حاکی از آن است که داوود اوغلو در کاروانی از خودروهای زره پوش و در میان اقدامات شدید امنیتی از سوی دولت ترکیه وارد خاک سوریه شد. علاوه بر این بالگردها برای پشتیبانی امنیتی چندین ساعت بر فراز منطقه به گردش در آمده بودند. این در حالی است که مقامات ترکیه در نیمه هفته گذشته به آمادگی خود مبنی بر احتمال دریافت مجوز برای دخالت زمینی در سوریه اشاره کرده بودند.