Categories: ایران

سفر نخست وزیر پاکستان به ایران با دستور کار دوجانبه و منطقه ای

نواز شریف نخست وزیر پاکستان در تهران با حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار کرد – عکس از ایرنا

در حالی که نواز شریف نخست وزیر پاکستان با هدف روشن بهبود روابط کشورش با ایران به تهران سفر کرده است، حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفته است این سفر می تواند موانع موجود بر سر راه توسعه روابط دوجانبه را بر طرف کند.

به گزارش خبرگزاری ها در ایران، آقای روحانی روز یکشنبه در دیدار با نواز شریف گفته است کشورش آمادگی دارد تا «مرزهای ایران و پاکستان از نظر ریلی و جاده ای و فیبرنوری به هم متصل شوند.»

پس از به تعویق افتادن چندباره سفر نخست وزیر پاکستان به ایران، قرار است نواز شریف در سفری دو روزه با مقامات بلندپایه کشورمان دیدار و گفتگو کند. پس از روی کار آمدن دولت نواز شریف در پاکستان، این نخستین سفر رسمی نخست وزیر این کشور به جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

در ماه های گذشته رخدادهای متعددی بر روابط ایران و پاکستان تاثیر منفی گذاشته است که از جمله آنها به گروگان گرفته شدن چند مرزبان ایرانی توسط گروه جیش العدل و انتقال آنها به خاک پاکستان بوده است.

ایران بارها از عملکرد مسئولان پاکستانی در این زمینه و نحوه برخورد آنها با این گروگانگیری به شدت انتقاد کرده است.

آقای روحانی روز یکشنبه گفته است که اهتمام بیش از پیش دولت پاکستان به کنترل و امنیت مرزها روند توسعه در منطقه و پاکستان را سرعت خواهد داد.

رئیس جمهور ایران همچنین به پروژه قدیمی و به تاخیر افتاده خط لوله گاز ایران و پاکستان موسوم به خط لوله صلح هم اشاره کرد و گفت که تهران «علاقمند است تا با اجرای تعهدات متقابل سطح روابط با کشورهای همسایه به ویژه پاکستان را به سطح عالی ارتقاء دهد.»

از سوی دیگر نواز شریف نخست وزیر پاکستان نیز در این دیدار با اشاره به حوادث ناگوار مرزی میان گفت: پاکستان خود قربانی تروریسم است که ضربه‌های سختی به اقتصاد این کشور زده و معتقد است ممکن است دستور کاری از سوی بیگانگان برای خدشه‌دار کردن روابط دو کشور وجود داشته باشد که ما مصمم هستیم آنها را از میان برداریم.

به اعتقاد کارشناسان، ایران و پاکستان به عنوان دو همسایه مهم و راهبردی، مسائل بسیاری دارند که می توانند در جریان این سفر برای حل آنها و بهبود روابط دوجانبه رایزنی کنند، در همین حال حتی موضوعی مانند خط لوله صلح با وجود اهمیت راهبردی آن برای دو طرف مانند سایر مسائل سیاسی و تجاری میان دو کشور، در مقایسه با موضوع بزرگتری به نام امنیت منطقه ای کوچکتر جلوه کند.

مسائل امنیتی منطقه به این دلیل در روابط دو کشور اهمیت فوق العاده ای دارد که با منافع برخی بازیگران تاثیرگذار منطقه ای مانند عربستان سعودی و هند و نیز بازیگران فرامنطقه ای مانند آمریکا گره خورده و با تحولات افغانستان عجین شده است.

برخی منابع رسانه ای ایران گمانه زنی کرده اند که سفر مقامات ارشد پاکستان از جمله نخست وزیر این کشور به ایران، احتمالا دستور کاری منطقه ای نیز خواهد داشت و آن میانجی گری در روابط ایران و عربستان سعودی است.

این در حالی است که به گزارش ایرنا، محمد ابراهیم طاهریان سفیر پیشین ایران در پاکستان روز چهارشنبه گذشته در نشستی درباره همکاری های سیاسی-امنیتی ایران و پاکستان گفته است که به باور وی، تهران و ریاض برای بهبود روابطشان نیازی به میانجی گری پاکستان ندارند.

پارلمان ایران پیشتر در فروردین ماه سال جاری قانونی را به تصویب رساند که طبق آن همکاری های امنیتی میان ایران و پاکستان رونق می گیرد. این لایحه دارای ۱۱ بند است که طبق آن روش ها، هزینه های و تعهدات متقابل ایران و پاکستان در زمینه فعالیت های امنیتی دوجانبه ذکر شده است.

الشرق الاوسط:
Related Post