نشست سران روسیه، ترکیه و ایران دو هفته دیگر در سوچی برگزار می شود

پرونده ادلب و کمیته قانون اساسی از محورهای این دور از مذاکرات است

مسکو: رائد جبر

برخی از گزارش های رسانه ای روسی زبان اعلام کردند که مقدمات اولیه برای برگزاری نشست جدید سران روسیه، ایران و ترکیه در شهر سوچی روسیه در حال انجام است. باوجود اینکه اظهارنظر رسمی از کرملین در این باره منتشر نشده اما داده های موکد حاکی است که این نشست در ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) برگزار خواهد شد.
شبکه روسیه امروز در خبری به نقل از مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نوشته است که در نشست کشورهای تضمین کننده توافق آستانه با موضوع سوریه قرار است رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه شرکت کند.
اوغلو اضافه کرد: ترکیب کمیته قانون اساسی سوریه از جمله محورهای اصلی این مذاکرات خواهد بود. همچنین طرف های سه گانه «برای ادامه همکاری با فرستاده سازمان ملل به سوریه با هدف رسیدن به یک توافق تلاش می کنند».
او همچنین «گزینه هایی که توسط نظام سوریه برای قرارگرفتن در فهرست کمیته قانون اساسی پیشنهاد شده اند نمایندگان جامعه مدنی نیستند. در همین باره ایران و روسیه نیز به این مسئله اعتراف کردند و آنها برای تغییر این اسامی تلاش می کنند.»
پیش از این روسیه اعلام کرده بود که مقدمات برای نشست سه جانیه در حال انجام است. به طوری پوتین در گفتگوی اخیر خود با اردوغان تاکید کرده بود که این دیدار نقش مهمی در ایجاد هماهنگی میان کشورهای ضامن توافق آستانه دارد.
برخی از منابع نزدیک به کرملین نیز اعلام کردند که مسکو سعی دارد تا پرونده کمیته قانون اساسی را در این نشست به ویژه پس از نزدیک تر شدن موضع ترکیه به این دو کشور تعیین تکلیف کند.
از سوی دیگر، وزارت خارجه روسیه دوباره از «تهدیدات فزاینده» در ادلب گفت و دوباره از «ادامه تلاش‌ها برای ارائه نمایشی ساختگی از حمله شیمیایی علیه غیرنظامیان در سوریه» ابراز نگرانی کرد. سناریویی که هر چند یکبار آن را تکرار می کند و می گوید: «گروهی از فعالان موسوم به کلاه‌سفیدها، برخی بیمارستان‌ها را به تجهیزات لازم برای ثبت این اقدامات تحریک‌آمیز مجهز کرده‌اند.» این دقیقا همان چیزی است که ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز (پنج‌شنبه) در کنفرانسی مطبوعاتی مطرح کرد.
زاخارووا اضافه کرد: «مسلحان گروه تحریر الشام در ادلب هر روزه مناطق همجوار خود را بمباران کرده و نیروهای خود را در نزدیکی خطوط درگیری با ارتش سوریه مستقر می‌کنند.»
او همچنین، از آمریکا خواست نیروهای خود را فوراً از التنف خارج کند.
در این میان، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، وزرای امور خارجه روسیه و فرانسه (پنجشنبه) در جریان یک تماس تلفنی به گفت‌وگو حول محور شرایط موجود در سوریه پرداختند.
در این گفتگو لاوروف، لودریان را در جریان «تلاش های طرف روسی برای ثبیت اوضاع سوریه از جمله کمک های انسانی به این کشور» قرار داد.
وزیر خارجه روسیه همچنین بر پایبندی مسکو به پیشبرد روند حل و فصل سیاسی بر مبنای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل و تصمیمات نشست کنگره مذاکرات ملی سوریه در سوچی تاکید کرد.
وزیر خارجه فرانسه خواهان برقراری تماس و رابطه بین روند صلح آستانه و به اصطلاح «گروه کوچک درباره سوریه» (فرانسه، آمریکا و چند کشور متحد آنها) با هدف نکات مشترک برای توافق شد.

الشرق الاوسط:
Related Post