Categories: ایران

رییس قوه قضائیه ایران: سفرا از حقوق بشر در ایران دفاع کنند

آملی لاریجانی، رییس قوه قضئییه ایران در حال سخنرانی در جمع سفرا و مسوولین وزارت امور خارجه ایران

آملی لاریجانی، رییس قوه قضائیه ایران، در اولین گردهمایی سالانه سفرا و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از ایران که صبح روز دوشنبه ۲۰ مرداد در تهران برگزار شد خواستار پاسخگویی “نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور به هجمه های حقوق بشری علیه ایران شد”.

رییس قوه قضائیه ایران گفت : “نگاه غرب به انسان یک نگاه مادی گرایانه محض است. حق بشر بدون داشتن تصویری معنوی از انسان قابل تعریف نیست”.

جمهوری اسلامی ایران بارها از سوی مجامع بین المللی و دولت های غربی به نقض حقوق بشر متهم شده است اما حکومت ایران همچنان این موضوع را تکذیب کرده و حتی دولت های غربی، بویژه دولت آمریکا را به نقض گسترده حقوق بشر در خاک خود و دیگر نقاط جهان متهم کرده است.

در گزارش سالانه حقوق بشر وزارت امور خارجه آمریکا که روز ۲۷ فوریه ۲۰۱۴ منتشر شد آمده است که وضع حقوق بشر در ایران پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی بهبود چندانی نداشته است.
در این گزارش ثبت موارد شکنجه زندانیان، بازداشت های سیاسی، محدودیت آزادی بیان و آزار اقلیت ها، فعالان سیاسی، روزنامه نگاران و مدافعان حقوق بشر در ایران ثبت شده است.

آملی لاریجانی همچنین گفته است : “قصاص از مسلمات قانونی ما است، ما که نمی توانیم قصاص را به خاطر قوانین شما بر داریم”.
اما در گزارش سالانه نقض حقوق بشر وزارت امور خارجه آمریکا آمده بود که ۶۲۴ مورد اعدام در ایران در سال ۲۰۱۳ صورت گرفته که مواردی از اعدام‌ها بدون طی روند صحیح قضایی به اجرا گذاشته شده است.

آملی لاریجانی همچنین با اشاره به این نکته که ما حقوق بشر را قبول داریم گفت: “ما الان هدف اکثر کشورهای مدعی حقوق بشر شده ایم”.

رییس قوه قضائیه ایران در بخش دیگری از گفته هایش اظهار داشت: “برای تعداد اندکی همجنس باز ادعای عدم رعایت حقوق بشر را دارند”.

احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران، در بیانیه ‌ای با حضور پنج کارشناس حقوق بشر این سازمان که روز ۱۷ مرداد ماه منتشر شد دربار وضعیت حقوق بشر در ایران گفته است: “صدور محکومیت‌های سنگین بعد از برگزاری دادگاه‌های غیرمنصفانه، و فاقد رویه قانونی، به اتهاماتی که نمی تواند حکم اعدام یا حبس سنگین دربرداشته باشد، نقض شدید قوانین بین المللی حقوق بشر است و باید لغو شود”.

الشرق الاوسط:
Related Post