واردات نفت هند از ایران به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یافت

کشتی های نفتی در حال بارگیری در بنادر ایران – عکس از رویترز

بر اساس گزارش‌های تازه، هند واردات نفت از ایران را در سال جاری میلادی به طور چشمگیری افزایش داده و در ماه ژوئیه به ۳۸۷ هزار و ۲۴۰ بشکه در روز رسانده است.

خبرگزاری رویترز روز سه شنبه با استناد به منابع تجاری گزارش داد که واردات نفت هند از ایران در ماه مارس نسبت به ماه فوریه ۶/ ۴۵ درصد و نسبت به ماه مارس سال ۲۰۱۳ حدود۳/ ۱۱۷ درصد (بیش از دو برابر) افزایش یافته است.

همچنین گزارش سازمان بین المللی انرژی حاکی از آنست که واردات نفت هند از ایران در طول ماه های ژانویه تا ژوئیه سال جاری میلادی به میزان ۴۶ درصد در مقایسه با همین مدت در سال ۲۰۱۳ میلادی افزایش یافته است.

هند، پس از چین، دومین مشتری نفت ایران است.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز ۲۸ فروردین ماه (ماه مارس ۲۰۱۴) گزارش داده بود که بر اثر تحریم‌های غرب، واردات نفت هند از ایران در سال مالی گذشته در مجموع بیش از ۱۶ درصد کاهش یافته است.

سال مالی هند، با اختلاف ۱۰ روز، تقریبا مصادف با سال خورشیدی ایران است و از اول آوریل آغاز می‌شود.

هند در سال ۲۰۱۳ واردات نفت از ایران را به شدت کاهش داده بود. داده‌های گمرکی هند حاکی است که این کشور طی سال ۲۰۱۳ در مقایسه با سال پیش از آن، واردات نفت از ایران را تا ۴۰ درصد کاهش داده بود.

اما این کشور بعد از توافق موقت هسته‌ای آذرماه سال ۹۲، به ویژه طی سه ماه گذشته، واردات نفت از ایران را به شدت افزایش داده است.

آمار و ارقام نشان می دهند که شرکت دولتی پالایشگاه و پتروشیمی منگلور بزرگترین خریدار نفت ایران در ماه ژوئیه و شرکت ˈاسار ˈ دومین خریدار بزرگ در طول همین ماه بوده است.

افزایش خرید نفت ایران توسط پالایشگاه‌های هندی در حالی است که خبرگزاری رویترز دوشنبه، اول اردیبهشت گزارش داد که واردات نفت ایران توسط چین در ماه گذشته میلادی (ماه مارس)، نسبت به دور مشابه سال گذشته بیش از ۳۶ درصد افزایش یافته است.

چین در سه ماهه اول ۲۰۱۴ بطور متوسط روزانه ۵۵۷ هزار و ۶۰۵ بشکه نفت از ایران وارد کرده که آن هم نسبت به دور مشابه سال گذشته بیش از ۳۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

با این حال، بر اساس گزارشی که رویترز ۲۹ فروردین منتشر کرد، مجموعا صادرات نفت ایران در ماه گذشته کمی بیش از یک میلیون بشکه در روز بوده است، چرا که ژاپن در این ماه نفتی از ایران وارد نکرده است و کره جنوبی نیز برای ماه آوریل، واردات نفت از ایران را متوقف خواهد کرد.

ایران و شش قدرت جهانی، سوم آذرماه به توافق موقتی دست یافتند که از ۳۰ دی ماه به اجرا گذاشته شد. بر اساس این توافق قرار شد در صورتی که ایران به تعهدات خود عمل کند، بار تحریم‌های غرب علیه این کشور نیز اندکی سبک‌تر شود، با این همه تحریم‌های نفتی، بیمه‌ای و بانکی ایران همچنان به قوت خود باقی است.

الشرق الاوسط:
Related Post