کمپینی انگلیسی برای خارج کردن زنان مسلمان از «انزوای اجتماعی»

کامرون عدم آشنایی با زبان و افراط گرایی را به هم ربط داد… و خواستار برداشتن نقاب در ۳ مکان عمومی شد

کامرون به هنگام بازدید از «مسجد مکه» در شهر لیدز در مرکز انگلیس به همراه قاری عاصم امام مسجد و شبانه منیر عضو کمیسیون زنان مسجد – عکس از رویترز

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس روز گذشته بر ضرورت بیرون کشیدن زنان مسلمان در بریتانیا از انزوای اجتماعی، و توسعه آموزش زبان انگلیسی به آنها، و درمان نژاد پرستی بر ضد آن ها تأکید کرد و انزوای مادران از جامعه و ارزش های لیبرالی آن را با دنباله روی فرزندان از سخنرانی های افراطی ربط داد.

کامرون یک مقاله را به این موضوع اختصاص داد که در روزنامه «تایمز» منتشر شد. وی سپس به بازدید از گروه های مسلمان در شهر لیدز رفت. نخست وزیر انگلیس در مقاله خود در «تایمز» گفت: «وقت آن رسیده که با شیوه های «عقب مانده» که برخی از مردان مسلمان به آن متمسک هستند، و اقتدار آسیب پذیر بر ضد زنان و خواهران و دختران خود به کار می برند، مقابله کرد. وی همچنین لزوم کنار گذاشتن ایده «اشتباه» جامعه منفصل به بهانه «تحمل» را خواستار شد.

کامرون درباره رابطه عدم اختلاط به بهانه افراط گرایی نوشت: « نمی گویم که اقدامات محافظه کارانه دینی به افراط گرایی منجر می شود، زیرا چنین چیزی ممکن است توهین به بسیاری از افراد متدین دوستدار صلح باشد، بلکه  این امر شاید به دنباله روی جوانان از سخنرانی های افراطی کمک کند». نخست وزیر سپس در اظهاراتی به یک رادیوی محلی از زنان خواست در مدارس و دادگاه ها و در مرزها از پوشیدن نقاب خودداری کنند.

کامرون برای رویارویی با این چالشها روند جدیدی در سیاست زنان مسلمان انگلیس مشخص کرد. وی از ایجاد صندوقی به ارزش بیست میلیون پوند انگلیسی (معادل ۲۸٫۵ میلیون دلار)، برای آموزش زبان انگلیسی به زنان در «جوامع منزوی»، به عنوان بخشی از تلاش ها برای همراه شدن با جامعه خبر داد.

از سوی دیگر، شجاع شافعی دبیر کل شورای مسلمانان بریتانیا از تصمیم نخست وزیر برای توسعه آموزش زبان انگلیسی در جوامع مسلمان استقبال کرد، و اشاره کرد که جامعه مدنی مسلمان و مساجد آماده پذیرش کلاس های آموزش زبان هستند. با این حال وی از عواقب ناشی از استفاده کامرون از مثال «زنان مسلمان انگلیسی»، و ربط دادن عدم آشنایی به زبان با افراط گرایی هشدار داد و اشاره کرد مسلمانان تنها یک سوم اقلیت ها را در انگلیس تشکیل می دهند، و مهاجرانی از مکان های دیگر مانند اروپای شرقی هم وجود دارند که با زبان انگلیسی آشنایی ندارند.

الشرق الاوسط فارسی:
Related Post