Categories: خبر

ملک سلمان: سعی داریم با چین صلح را در جهان گسترش دهیم

 نتیجه نشست عربستان سعودی – چین، ۱۴ توافقنامه و یادداشت تفاهم شامل راکتور هسته ای ، جاده ابریشم و پتروشیمی

پادشاه عربستان سعودی به هنگام استقبال از رئیس جمهور چین در ریاض… در گوشه تصویر شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد به هنگام استقبال از رئیس جمهور چین – عکس از بندر الجلعود

ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی روز گذشته با شی جین پینگ رئیس جمهور چین، که در راستای سفر منطقه ای خود به عربستان سعودی سفر کرده است، نشستی رسمی برگزار کرد. روابط دو جانبه و آخرین تحولات در سطح منطقه ای و بین المللی در این نشست مورد بحث قرار گرفت.

پادشاه عربستان در آغاز نشست در سخنانی تأکید کرد: «بحث و تبادل نظر با رئیس جمهور چین نه تنها به نفع  دو کشور است، بلکه تلاش های انجام شده برای ایجاد صلح در منطقه را تقویت می کند». ملک سلمان همچنین تأکید کرد که چالش های فراروی منطقه و در رأس آن ها تروریسم، نیازمند همبستگی جامعه بین المللی برای مبارزه با آن است. وی افزود: «جامعه بین الملل باید بر اصول منشور سازمان ملل متحد، به خصوص عدم دخالت در امور داخلی کشورها و احترام به حاکمیت آن ها تأکید کند تا صلح و امنیت در میان ملت ها حاکم شود». وی توضیح داد: «چین و عربستان سعودی با هم برای ثبات و گسترش صلح و امنیت در جهان تلاش می کنند».

این نشست با امضای ۱۴ توافقنامه و یادداشت تفاهم میان دولت های دو کشور پایان یافت. دو طرف تفاهم نامه ای درباره تقویت همکاری های مشترک، در رابطه با کمربند اقتصادی جاده ابریشم، و ابتکار عمل جاده دریایی ابریشم در قرن بیست و یک، و همچنین همکاری در ظرفیت تولید امضا کردند که از جانب عربستان سعودی شاهزاده محمد بن سلمان بن عبد العزیز جانشین ولیعهد و معاون دوم رئیس شورای وزیران و وزیر دفاع این کشور، و از جانب چین، شیو شائوشی رئیس توسعه و اصلاحات این کشور آن را امضا کردند. همچنین یادداشت تفاهمی در خصوص همکاری  در زمینه علم و تکنولوژی توسط شاهزاده دکتر ترکی بن سعود بن محمد رئیس شهرک علم و فناوری ملک عبد العزیز از جانب عربستان، و وانگ یی وزیر خارجه چین به امضا رسید. علاوه بر این تفاهم نامه همکاری در زمینه های ناوبری ماهواره ای بین دو کشور به امضا رسید.

دو کشور همچنین یک یادداشت تفاهم در زمینه همکاری برای ایجاد یک راکتور هسته ای با درجه حرارت بالا و خنک کننده گازی امضا کردند که توسط دکتر هاشم یمانی رئیس شهرک  انرژی های اتمی و تجدید پذیر ملک عبد الله، و وانگ شو جین مدیر عامل شرکت مهندسی هسته ای چین به امضا رسید. یک سند همکاری در زمینه تحقیق و توسعه بین شرکت «آرامکو»، و مرکز تحقیقات توسعه شورای دولت چین نیز امضا شد.

الشرق الاوسط فارسی:
Related Post