پورمحمدی، وزیر دادگستری: دولت در رفع حصر دخالت نمی‌کند

مصطفی پور محمدی وزیر دادگستری

به گزارش روزنامه شرق، یک هفته مانده به عیدغدیر خبری در شبکه‌های اجتماعی و بین کاربران می‌چرخید. خبری که گمانه‌زنی می‌کرد روز عیدغدیر، روز «رفع حصر» خواهد بود. کاربران شبکه‌های اجتماعی هم اظهارات «مصطفی پورمحمدی» وزیر دادگستری را نویدبخش آزادی زندانیان در روز عید غدیر تلقی کردند حال آنکه در این روز، آزاد‌شدگان، زندانیان سیاسی و امنیتی نبودند.

اما روز گذشته وزیر دادگستری درباره تشکیل «کمیته رفع حصر» گفت: «دولت در این موضوعات دخالت نمی‌کند.» او همچنین در پاسخ به سوالی درباره موضع دولت درباره اتفاقات رخ‌داده در روز عید غدیر برای دختران موسوی چیست؟

گفت: «این یک ماجراجویی و جوسازی رسانه‌ای بود و متاسفانه این حرف‌ها حاشیه‌سازی است و دولت بنا نیست وارد این ماجراها شود.» پیش از این هم محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری هفته پیش خود خیال همه را راحت کرد و گفت: «ما در مورد زندانیان به مناسبت‌های مختلف عفو داریم و چون متهمان امنیتی و فتنه عفو گرفته‌اند، در عید قربان و غدیر هیچ عفوی در این خصوص نداریم. البته راجع به سایر زندانیان در این ایام عفو خواهیم داشت، ولی عفو امنیتی نداریم.»

این در حالی است که وزیر اطلاعات پیش از «خبر خوش آزادی‌ها» در جمع خبرنگاران سخن گفته بود. وزیر دادگستری پیش از این با تایید ارجاع پرونده حصر مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد به شورایعالی امنیت ملی، گفته بود که وضعیت این سه نفر در این شورا در حال بررسی است.

پورمحمدی حتی در گفت‌وگو با روزنامه «ایران»، ارگان مطبوعاتی دولت گفته بود: ‌«وقتی فضای سیاسی و اجتماعی جامعه آرام و متعادل شد خوشبینی‌ها جای بدبینی‌ها را گرفت، اصطکاک‌ها از بین رفت و فضای معقولی در روابط اجتماعی و سیاسی به وجود آمد، طبعا زمینه عفو و تخفیف مجازات زندانیان امنیتی هم فراهم می‌شود… بنده به‌عنوان وزیر دادگستری جزو اصلی‌ترین رسالت‌هایم تعقیب اینگونه مسایل است و به طور جدی هم در دولت و هم در قوه قضاییه این مسایل را پیگیری می‌کنم و همچنین پرونده آقایان موسوی و کروبی در شورای امنیت ملی از سوی دوستان بزرگوارمان تحت بررسی است.»

«پایان‌دادن به فضای امنیتی» یکی از محورهای اصلی روحانی در زمان تبلیغات ریاست‌جمهوری دور یازدهم بود. او در گفت‌وگو‌هایش بارها اعلام کرد در رفع حصر منتظری نقش داشته و این رفع حصر با نامه او انجام شده است. روحانی پیش از انتخابات در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان که به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران صورت گرفته بود، گفت:‌ «رییس‌جمهوری قادر است با اجماع‌سازی این فضای امنیتی را از بین ببرد. یکی از اهداف دولت تدبیر و امید خارج‌کردن فضای کشور از فضای امنیتی است.»

مدتی بعد آقای روحانی در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف گفت: ‌«به نظر من مشکل نیست شرایطی را در یک سال آینده بشود فراهم کرد که نه‌تنها آنهایی که در حصرند آزاد شوند بلکه حتی آنهایی که به خاطر سال ۸۸ در زندان هستند هم آزاد شوند.»

اینگونه اظهارنظرها از حسن روحانی تنها در زمان انتخابات نبود او در نشست‌های خبری خود هم به پایان‌دادن به فضای امنیتی اشاره کرد در سفر به نیویورک هم در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران شبکه‌های خارجی درباره تعیین‌تکلیف دو کاندیدای دور قبلی انتخابات گفت: «امیدوارم روزی بیاید که زندان‌های ما خالی شود، من همه تلاشم را در این زمینه انجام می‌دهم که افرادی را که در زندان هستند راه ‌گشایشی برای آنها فراهم شود.»

اواخر شهریور با آزادی تنی چند از زندانیان سیاسی – امنیتی شایعه رفع حصر قوت گرفت تا آنجا که با انتخاب شمخانی به دبیرکلی شورایعالی امنیت ملی و سابقه همکاری او با خاتمی اخباری درخصوص کمیته‌ای برای بررسی رفع حصر منتشر شد. پاسخ روز گذشته پور‌محمدی اما نشان از آن دارد که دولت تصمیمی برای دخالت در پرونده‌هایی که به دستگاه‌های دیگر مربوط می‌شود ندارد.

با پررنگ‌ترشدن اخبار رفع حصر، اظهارنظرها در این‌باره هم قوت گرفت، روزنامه جوان در یادداشتی، «حصر» موسوی و کروبی را از «اوجب واجبات» ارزیابی کرد و نوشت: «بعد از آزادسازی اخیر تعدادی از زندانیان سیاسی، این موج، قوت زیادی یافت تا با اهرم فشار جدید، در پی رسیدن به مقصود خود باشد… گر امروز حصری سران فتنه را دربر گرفته است، جزو عنایات نظام است و ماندن آنها در این حصر را می‌توان جزو اوجب واجبات دانست…»

همچنین محمدرضا باهنر در گفت‌وگویی نظر خود را درباره حصر، اینطور اعلام کرد: «حتما نظرات کروبی و موسوی در رفع حصر آنها موثر است، نمی‌خواهم بگویم آنها چه کاری را انجام بدهند، آنها ظلم بزرگی را به انقلاب، نظام و منافع ملی وارد کردند، حتما تمام ظلم‌ها را نمی‌توانند جبران کنند و باید در درگاه خداوند توبه کنند، اما مقداری را که می‌توانند باید جبران کنند و قطعا این رفتارها بر تصمیمات نظام اثر‌گذار است.»

همچنین سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «سران فتنه مجرم‌اند و ما منتظر محاکمه آنها هستیم» منصور حقیقت‌پور عضو کمیسیون امنیت نیز با تاکید بر اینکه«تاکنون هیچ بحثی درخصوص آزادی سران فتنه در کمیسیون امنیت ملی صورت نگرفته» در پاسخ به سوالی در باره محورهای رسانه‌ای اخیر مبنی بر تلاش برای رفع حصر، گفت: «ما نباید این بحث‌ها را به صورت احساسی مطرح کنیم، سران فتنه اگر جرایمی را شکل دادند که مستلزم کیفر‌اند، قوه قضاییه نباید کوتاهی کند.»

دیگر رسانه‌ها: در بخش دیگر رسانه ها، گزیده ای از اخبار و تحلیل های رسانه های دیگر بازنشر می شود. محتوای اخبار و تحلیل های منتشر شده در این بخش منعکس کننده دیدگاه های شرق پارسی نیست.
Related Post