Categories: ایران

“پلیس قضایی” در ایران راه اندازی می شود

عکس از تسنیم

مصطفی‌ پورمحمدی٬ وزیر دادگستری ایران اعلام کرده است قوه قضائیه در این کشور قصد دارد پلیس قضایی را راه اندازی کند.

آقای پورمحمدی روز سه‌شنبه گفته که قوه قضائیه “لایحه پلیس قضایی را فرستاده و دولت نیز قصد دارد با اصلاحاتی آن را به مجلس بفرستد.”

وی ابراز امیدواری کرده است که مجلس ایران این لایحه را تصویب کند تا روند اجرای احکام قضایی “سریع‌تر” شود.

به گزارش خبرگزاری های داخلی ایران، وزیر دادگستری ایران با اشاره به دیداری که اخیرا با آیت الله خامنه ای رهبر این کشور داشته است، اظهار داشته است: «رهبری بر ضرورت رفع مشکلات مربوط به اطاله دادرسی و اجرای صحیح احکام تاکید داشته است.»

قوه قضائیه ایران با استناد به قانون اساسی این کشور مدعی است باید تشکیلات پلیس قضایی داشته باشد زیرا کشف جرم و اجرای احکام و جلوگیری از فرار متهمان بر عهده این قوه است.

محمود احمدی‌نژاد لایحه تشکیل چنین نیرویی را در دولت خود مسکوت گذاشت، مسئله ای که با انتقاد صادق لاریجانی٬ رئیس قوه قضائیه مواجه شده بود.

پلیس قضایی حدود سه دهه پیش و در دوره ریاست دکتر بهشتی بر قوه قضائیه ایران تشکیل و تا زمان ادغام نیروهای انتظامی نیز به فعالیت خود ادامه داد، اما پس از ادغام و تشکیل نیروی انتظامی، ماموریت پلیس قضایی به پایان رسید.

درباره حذف پلیس قضایی، عبدالعلی میرکوهی، معاون وزیردادگستری ایران، گفته است: «وقتی شهربانی، ژاندارمری و دیگر نهادهای انتظامی با یکدیگر ادغام شدند پلیس قضایی هم حذف شد. بعد از چند سال اعلام نیاز شد که باید پلیس قضایی ایجاد شود برای همین لایحه ای به مجلس ارائه شد.»

در سال ۱۳۶۸ دانشکده علوم قضایی و دادگستری تعدادی نیرو برای تربیت پلیس قضایی جذب کرد و تلاش شد این افراد بعد‌ها به عنوان پلیس قضایی فعالیت کنند، اما تا دو سال بعد، این طرح به فراموشی سپرده شد.

در لایحه ای که در سال ۱۳۸۶ به مجلس ایران ارائه شده بود، برای تسهیل و تسریع در اجرا وظایف و اختیارات قوه قضائیه در جهت کشف، دستگیری، حفظ آثار و دلایل جرم، جلوگیری از فرار و مخفی شدن متهمان و مجرمان و انجام تحقیقات و همچنین ابلاغ و اجرا احکام و تصمیمات قضایی و پیشگیری از وقوع جرم، سازمان پلیس قضایی زیر نظر نیروی انتظامی تشکیل شود.

اما کلیات این لایحه با ۹۰ رای مخالف در مجلس ایران رای نیاورد.

مخالفان تشکیل پلیس قضائی معتقدند که تشکیل پلیس قضایی زیر نظر نیروی انتظامی به ضرر قوه قضائیه است.

عبدالصمد خرمشاهی، وکیل دادگستری ایران، درباره تشکیل پلیس قضایی به شرق پارسی گفت : «من معتقدم با حذف پلیس قضایی در طی سالهای بعد از انقلاب ایران در سال ۵۷ نظام عدالت در ایران ضربه خورد. پلیس قضایی که از افراد خبره که تحصیلات حقوق دارند تشکیل شده و می تواند در تسریع پرونده های قضایی که در ایران تبدیل به معضلی جدی هم بر ای مردم و هم برای دادگستری شده است نقش جدی ایفا کند.»

وی درباره تداخل پلیس قضایی با دیگر ارگان هایی که به صورت همسو کار قضایی می کنند، گفت: «با تدوین قانونی می توان از دخالت و یا موازی کاری جلوگیری کرد و رد لایحه اخیر هم به این نکته توجه جدی شده است.»

به گفته این وکیل دادگستری، «پلیس قضایی در راستای تحقق عدالت و حفظ حریم حقوق شهروندی که از سوی ریئس جمهور هم عنوان شده امری مهم در فرآیند دادرسی عادلانه در پرونده‌ های کیفری تلقی شود.»

الشرق الاوسط:
Related Post