Categories: ایران

پرچم های فراوان «مرگ بر آمریکا» در راهپیمایی ۱۳ آبان

پرچم های «مرگ بر آمریکا» در راهپیمایی ۱۳ ابان سالروز تسخیر سفارت آمریکا در تهران توسط دانشجویان- شرق پارسی

در واکنش به تحولات اخیر در زمینه گفتگو های هسته ای بین ایران و غرب به ویژه آمریکا، گروه های تندرو در ایران از فرصت ایجاد شده به مناسبت ۱۳ آبان، سالروز اشغال سفارت آمریکا در تهران بهره گرفتند تا شعار مرگ بر آمریکا را حتی بلندتر از ۳۴ سال گذشته سردهند.

پرچم های «مرگ بر آمریکا» در راهپیمایی ۱۳ ابان سالروز تسخیر سفارت آمریکا در تهران توسط دانشجویان- شرق پارسی

در این راهپیمایی، پرچم های زردی که روی آن «مرگ بر آمریکا» نوشته شده بود، به وفور دیده می شد.

به آتش کشیدن پرچم آمریکا در راهپیمایی ۱۳ آبان ۹۲- شرق پارسی

در روزهای اخیر بحث درباره برقراری روابط یا دستکم بهبود روابط بین ایران و آمریکا توجه همه رسانه های جهان را به خود جلب کرده و در ایران هم این مسئله با حمایت ها و مخالفت های جدی روبرو شده است.

راهپیمایی ۱۳ ابان ۹۲ – شرق پارسی

در حالی که هنوز عملا هیچ تحول ملموسی در روابط دوکشور رخ نداده است، بسیاری از مردم، رسانه ها و همینطور مقامات ایران به شوخی و یا گاه بسیار جدی به بحث در این باره می پردازند که اگر این تحول در روابط پس از بیش از سه دهه تحقق یابد، تکلیف شعار «مرگ بر آمریکا» چه خواهد شد؛ شعاری که به عقیده بعضی تحلیلگران به بخشی اساسی از ایدئولوژی جمهوری اسلامی مبدل شده و پرهیز از آن به صورت یک «تابو» در آمده است.

پلاکارد مرگ بر آمریکا در راهپیمایی ۱۳ ابان ۹۲ تهران- شرق پارسی

در سال های نخست انقلاب در ایران برخی مقامات مانند علی اکبر محتشمی شعار مرگ بر آمریکا را «سیاست خارجه ایران» اعلام کردند، و سید علی خامنه‌ای خطاب به مردم ایران و رسانه‌ها اعلام کرد: کسی مرگ بر آمریکا را به ملت ایران یاد نداد، مرگ بر آمریکا از اعماق جان یکایک مردم برآمد.

پوستر صداقت آمریکایی در راهپیمایی ۱۳ آبان ۹۲ – شرق پارسی

طرح دوباره موضوع شعار «مرگ بر آمریکا» مطابق معمول با صحبت های مردم کوچه و بازار آغاز شد و همانطور که انتظار می رفت این مردم عادی بودند که نخستین طنزها را در این زمینه ساختند؛ مثلا اینکه از این پس شعار نماز جمعه اینست: الله اکبر، الله اکبر، خامنه ای رهبر، مرگ بر ضد ولایت فقیه، آمریکــــا دقت کن!!…

پرچم های مرگ بر آمریکا و پوستر صداقت آمریکایی در راهپیمایی ۱۳ آبان ۹۲-شرق پارسی

پس از سفر حسن روحانی رییس جمهور ایران به نیویورک و مکالمه تلفنی وی با بارک اوباما رییس جمهور آمریکا، بحث درباره برقراری روابط یا دستکم بهبود روابط بین ایران و آمریکا توجه همه رسانه های جهان را به خود جلب کرده و در ایران هم این مسئله با حمایت ها و مخالفت های جدی روبرو شده است.

راهپیمایی ۱۳ آبان -شرق پارسی

پس از سفر حسن روحانی رییس جمهور ایران به نیویورک و مکالمه تلفنی وی با بارک اوباما رییس جمهور آمریکا، گمانه زنی ها درباره برقراری روابط یا دستکم بهبود روابط بین ایران و آمریکا در رسانه ها و جوامع سیاسی مورد بحث قرار گرفت و با واکنش های مختلف مخالفان و موافقان زیادی مواجه شد.

پرچم های مرگ بر آمریکا و پوستر صداقت آمریکایی در راهپیمایی ۱۳ آبان ۹۲-شرق پارسی

به طوری که در روزهای آخر مهر ماه بیلبوردهای تبلیغاتی با عنوان «صداقت آمریکایی» در سطح شهر تهران نصب شد. در این تصاویر۹ گانه، مذاکره کننده آمریکایی در زیر میز یا مسلح به سلاح گرم تصویر شده، یا شلوار و پوتین نظامی پوشیده است. در تصویری دیگر کنار دست طرف آمریکایی این گفتگوی دو نفر یک سگ شکاری آماده حمله ترسیم شده است.

راهپیمایی ۱۳ آبان ۹۲- شرق پارسی

اگر چه مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نصب این بیلبوردها را غیر قانونی اعلام کرده است، اما به نظر می رسد مخالفان کاهش تنش و بهبود رابطه ایران با آمریکا، برای ابراز مخالفتشان هر روز طرح جدیدی رو می کنند.

راهپیمایی ۱۳ آبان ۹۲- شرق پارسی

درجدیدترین اقدام پس از نصب گسترده بیلبوردهای ضد آمریکایی در خیابان های تهران، قرار است، جشنواره ای با عنوان جایزه بزرگ «مرگ بر آمریکا» در پایتخت ایران برگزار شود. دراین جشنواره در مجموع ۹ میلیارد و ۳۳۴ میلیون ریال جایزه به برندگانی که آثاری با موضوع مخالفت با آمریکا طراحی کنند، داده خواهد شد.

الشرق الاوسط:
Related Post