محمد بن سلمان: اسلحه می‌خریم‌… و در ازای امنیت خود چیزی پرداخت نخواهیم کرد

ولیعهد سعودی: ما در ازای امنیت خود چیزی پرداخت نخواهیم کرد

اعلام آمادگی سعودی برای جبران کاهش تولید نفت ایران

بن سلمان: با آمریکا گام‌های بزرگی را محقق کردیم.. اما شما نمی‌توانید دوستانی داشته باشید که ۱۰۰% چیزهای خوبی درباره شما بگویند

ما هر سلاحی از آمریکا خریده‌ایم، پولش را داده‌ایم

ولیعهد سعودی و وزیر دفاع این کشور در مصاحبه با خبرگزاری «بلومبرگ» عنوان کرد پادشاهی سعودی چیزی در ازای امنیت خود پرداخت نمی‌کند.
به گزارش الشرق الأوسط، شاهزاده محمد بن سلمان تاکید کرد که تمام سلاحی که سعودی از جانب آمریکا به دست می‌آورد در ازای آن پول پرداخت می‌شود و مجانی نیست و گفت: «ما هر سلاحی از آمریکا خریده‌ایم، پولش را داده‌ایم و مجانی نبوده. از همان ابتدا هر سلاحی که از ایالات متحده خریده‌ایم بهایش را با پول پرداخته‌ایم».
وی همچنین تاکید کرد سعودی توانایی حفاظت از منافع خود را داد.
وی در این باره به ۸ سال فعالیت آمریکا علیه سعودی در طول ریاست جمهوری باراک اوباما اشاره کرد و گفت «پادشاهی عربی سعودی توانایی محافظت از منافع خود را داشت و در نهایت ما پیروز شدیم، ایالات متحده آمریکا در سایه حکومت باراک اوباما شکست خورد که نمونه بارز آن در مصر است».
وی در جواب ترامپ که گفته بود بدون ایالات متحده آمریکا، سعودی توانایی سرپا ماندن را تا دو هفته ندارد گفت «پادشاهی سعودی قبل از ایالات متحده آمریکا در سال ۱۷۴۴وجود داشت، فکر می‌کنم بیش از ۳۰ سال قبل از وجود آمریکا باشد».
اما او با اشاره به اینکه روابط آمریکا و سعودی همچنان حسنه است گفت: «شما می‌دانید که باید خوب و بد یک دوست را پذیرفت، نمی‌توان دوستی پیدا کرد که ۱۰۰% در مورد شما حرف‌های خوب بزند حتی در میان اعضای خانواده نیز چنین کسی وجود ندارد. در این میان سوءتفاهم نیز به وجود می‌آید. ما این صحبت او را به پای سوءتفاهم می‌گذاریم.»
محمد بن سلمان همچنین اشاره کرد همکاری با ترامپ را دوست دارد و آنها توانسته‌اند در مدت اخیر در برابر افراط گرایی و تروریسم مقابله کنند. همچنین داعش را خیلی زود در سوریه و عراق از صفحه روزگار محو کنند و با فعالیت‌های ایران در خاورمیانه مقابله کنند.
وی در رابطه با عصبانیت ترامپ از بالا رفتن نرخ قیمت نفت نیز گفت: «در تمام طول تاریخ، سعودی هیچگاه تعیین نکرده است که این نرخ صحیح است یا غلط. نرخ نفت همیشه براساس میزان عرضه و تقاضا کم و زیاد می‌شود».
ولیعهد سعودی در رابطه با تقاضای نفت آمریکا گفت: «این کشور درخواستی به اوپک تقدیم کرده است که در صورت عرضه کمتر نفت از جانب ایران، ما آن را تامین کنیم و ما نیز قبول کردیم».
وی با اشاره به اینکه ایران میزان نفت صادراتی خود را روزانه هفتصد هزار بشکه کاهش داده است گفت: «پادشاهی سعودی روزانه ۱٫۵ میلیون بشکه اضافه صادر می‌کند».
ولیعهد سعودی پاسخ داده است: «ایالات متحده عملاً از سعودی و دیگر اعضای اوپک خواست که به آنها اطمینان بدهند که کاهش تولیدی از جانب ایران نخواهد بود و ما آن را جبران خواهیم کرد. همین اتفاق هم افتاد. ایرانی‌ها اگر اشتباه نکنم اخیراً ۷۰۰ هزار بشکه از تولید نفت خود را کاهش دادند و عربستان سعودی، اعضای اوپک و حتی کشورهای خارج از اوپک روزانه ۱.۵ میلیون بشکه (بیشتر) نفت تولید کردند. به این ترتیب، ما به ازای هر بشکه نفت ناپدید شده ایران، ۲ بشکه نفت صادر کردیم.»
ولیعهد سعودی در رابطه با توافق سعودی و روسیه در خصوص افزایش میزان نفت تولیدی نیز گفت: «ما آماده پاسخگویی به هرگونه درخواست در رابطه با جبران کاهش نفت ایران هستیم».
محمد بن سلمان در خصوص بازگشت روابط با آلمان نیز اظهار کرد که سفیر این کشور به آلمان بازخواهد گشت ولی او فیصل بن فرحان نیست بلکه شخص جدیدی جایگزین او خواهد شد.
اما در خصوص روابط سعودی با کانادا نیز عنوان کرد: «موضوع به آنها بر می‌گردد. آنها اقداماتی برخلاف قوانین سازمان ملل متحد انجام دادند و در مساله‌ای خارجی دخالت کردند. بنابراین باید عذرخواهی کنند و بدانند که مرتکب اشتباه شدند».
ولیعهد سعودی در خصوص همزمانی اعلام آزادی رانندگی زنان و بازداشت برخی افراد گفت: «این بازداشت‌ها مربوط به یک روز پیش از آزادی رانندگی زنان است و ارتباطی با این موضوع ندارد. افراد بازداشت شده روابطی با کشورهای بیگانه داشتند و اطلاعاتی به دیگر کشورها می‌رساندند».
وی افزود: «قطر یکی از این کشورها است که این افراد را به کار گرفته است. همچنین برخی از آژانس‌هایی که به صورت غیرمستقیم با ایران همکاری می‌کنند نیز از جمله آنها هستند».
ولیعهد سعودی در پاسخ به پرسشی در مورد ناپدید شدن
«جمال خاشقجی» خبرنگار سعودی در کنسول‌گری سعودی در استانبول گفت کشورش چیزی برای پنهان کردن ندارد.
محمد بن‌سلمان گفته که حاضر است اجازه ورود نیروهای امنیتی ترکیه به کنسول‌گری سعودی در استانبول و تفتیش این مکان را صادر کند.
بن‌سلمان گفت: «این ساختمان [کنسول‌گری] بخشی از اماکن تحت حاکمیت ماست، ولی ما به آنها اجازه می‌دهیم که وارد شوند، جستجو کنند و هر آنچه می‌خواهند انجام دهند. ما چیزی برای پنهان کردن نداریم.»
محمد بن سلمان در رابطه با تنش‌های منطقه ای معتقد است «امیدوارم در نزدیک‌ترین فرصت ممکن به پایان برسند. ما نمی‌خواهیم این تنش‌ها در مرزهای کشور ما باشد. مطمئنا ما نمی‌خواهیم حزب الله جدیدی در خاک شبه جزیره باشد. این خط قرمز ما است؛ نه تنها در سعودی بلکه در تمام جهان. هیچ کس نمی‌خواهد حزب الهی در تنگه‌ای که حدود ۱۵ درصد تجارت جهانی از آن می‌گذرد حضور داشته باشد. بنابراین ما بر آنها اعمال فشار می‌کنیم و امیدواریم آماده مذاکره برای رسیدن به توافق در نزدیک‌ترین فرصت ممکن باشند».
وی در راستای مذاکرات با کویت برای فعال کردن تولیدات منطقه بی طرف تاکید کرد: مسائلی سد راه توافق با کویت است که تاریخی است ولی «ما در پادشاهی سعودی آماده هستیم و هم اکنون در حال رایزنی با کویت هستیم و به نظرم در آینده‌ای نزدیک مذاکرات نتیجه بدهد».
وی در رابطه با کمک به بحرین نیز گفت «ما نمی‌توانیم نسبت به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج بی تفاوت باشیم». او در خصوص ۱۰ میلیارد دلار کمک به بحرین عنوان کرد: «این مبلغ در طول ۵ سال نیازهای این کشور را تامین می‌کند. آنها سال گذشته اصلاحات جدی انجام دادند و به نظر ما در این زمینه پیشرفت داشته‌اند».
شاهزاده محمد بن سلمان بن عبدالعزیز در ادامه عنوان کرد پادشاهی سعودی تا سال ۲۰۲۱ سهمی برای اشتراک در آرامکو عرضه می‌کند.
وی اشاره کرد که ارزش آرامکو کمتر از ۲ تریلیون دلار نیست.
محمد بن سلمان در رابطه با اصلاحات اقتصادی سه سال گذشته در این کشور گفت: «به نظرم سه سال گذشته خوب بود. نمی‌توانستیم بهتر از این عمل کنیم، خیلی چیزها یاد گرفتیم و به پیشرفت و توسعه خود ادامه می‌دهیم».
وی در خصوص عقب انداختن بالابردن بودجه از سال ۲۰۱۹ به ۲۰۲۳ گفت: «در این خصوص به نصایح بانک‌ها و دیگر سازمان‌ها از جمله بانک مرکزی گوش کردیم که این مبلغ را به اقتصاد تزریق کنیم به همین دلیل استراتژی خود را عوض کردیم تا بدین‌گونه ضامن ایجاد فرصت‌های شغلی، رشد اقتصادی و سرمایه گذاری تا سال ۲۰۲۳ در سعودی باشیم».
ولیعهد سعودی در رابطه با نرخ بیکاری این کشور که ۱۳ درصد است گفت: «اگر دو سال درگیر اصلاح ساختار اقتصادی باشیم قطعا آثار جانبی نیز خواهیم داشت، ولی امروز ما قوی‌تر هستیم و بودجه ما از ۱ تریلیون ریال بالاتر رفته و به یک تریلیون و ۱۰۰ میلیارد ریال در سال ۲۰۱۹ رسیده است. همچنین درآمدهای نفتی ۳۰۰ درصد افزایش یافته است».
وی اضافه کرد: قرار است فرایند ایجاد فرصت‌های شغلی از سال ۲۰۱۹ یا اواخر سال ۲۰۱۸ شروع شود.
ولیعهد سعودی تاکید کرد: میزان سرمایه گذاری خارجی در پادشاهی سعودی افزایش یافته است و رشد آن از یک سال پیش تاکنون ۴۴٫۴% بوده است.
محمد بن سلمان در خصوص خرید سهام شرکت خودروی تسلا نیز اعلام کرد: «صندوق سرمایه گذاری عمومی سعودی در بسیاری از شرکت‌های ایالات متحده آمریکا به خصوص بازار سهام سرمایه گذاری می‌کند و شرکت تسلا هم اکنون موقعیت خوبی دارد، بنابراین ۵ درصد از سهم شرکت را خریدیم».
وی در مورد اصلاحات صورت گرفته در کشور معتقد است: «احساس می کنم هم اکنون اصلاحات زیادی صورت گرفته است. نرخ سوخت، برق و آب را اصلاح کردیم و در این راه از هیچ‌گونه اصلاحی فروگذار نمی‌کنیم».

الشرق الاوسط:
Related Post