Categories: ایران

وزیر دادگستری ایران: تفکیک جنسیتی بازدهی کارکنان را بالا می برد

مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری ایران – عکس از ایرنا

مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران در تازه ترین اظهارات خود تفکیک جنسیتی در محل کار را موجب بالا رفتن بازدهی کارکنان خواند و به همین دلیل آن را قابل تایید دانست.

درتازه ترین اخبار آمده شهرداری تهران بخشنامه‌ای صادر کرده که مطابق آن تمام مدیران ارشد و میانی زیرمجموعه شهرداری تهران باید «صرفا از نیروهای کارمند آقا جهت سمت‌هایی مانند مسئول دفتر، منشی، اپراتور تلفن، تایپیست و مسئول پیگیری» استفاده کنند.

در این بخشنامه آمده همچنین توصیه شده است که برای «آرامش و آسایش بیشتر کارکنان» تا حد امکان «محل استقرار» کارکنان زن و مرد هم جدا شود.

هنگامی که خبرنگاران نظر پورمحمدی در این زمینه را جویا شدند، وی در پاسخ آنان را به شهرداد ارجاع داد و گفت: «خودتان از آقای شهردار مواضعشان را بگیرید. اما بحث کلی در دولت داریم که مبنایی با عنوان تفکیک جنسیتی نداریم بلکه به این مبحث به عنوان افزایش راندمان اداری فکر می‌کنیم.»

پورمحمدی تصریح کرد: «اگر در مجموعه ای این امکان وجود دارد که پرسنل خانم و آقا از یکدیگر جدا باشند این مساله باعث افزایش راندمان کاری می‌شود. این هم اقدام با ارزش‌ها و سنت‌های ما و هم با منطق اقتصادی سازگار است و باید از این استقبال کنیم.»

دکتر احمد اژه ای، استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد، در این باره به شرق پارسی گفت: «بحث تفکیک جنسیتی که چند وقتی است از سوی برخی از افراد که گرایشهای سیاسی مشخصی هم دارند بیشتر نشانگر تمایلات سیاسی آنها است و متاسفانه موضوع زنان در اینجا دستاویز نگاه سیاسی آنها شده است. من نمی توانم مورد سنت و فرهنگ و شریعت را نادیده بگیرم و هر فردی در هر جامعه ای باید به ابن مبانی احترام بگذارد اما تفکیک جنسیتی کا از سالهای بعد از انقلاب در مدارس و دانشگاه و حتی در سالنهای سینما و اوتوبوس هم اعمال شد نشان از نگرش تنگ نظرانه است.»

وی گفت : «دعدغه های دینی و بعضا غیرت دینی را باید با حضور جامعه شناسان و علمای دینی و نخبگان جامعه به بحث گذاشت که مردم نسبت به رفتار مسولینی که باید فضای آرامش را برای مردم فراهم کنند دچار بدگمانی نشوند.»

به گفته این جامعه شناس تفکیک جنسیتی و انزوای زنان مشکلات و نابسامانی هایی را در پی دارد که به مرور زمان خود را نشان خواهد داد.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، در این باره با با تاکید بر «غیرت دینی» ارگان مربوطه توضیح داده است: « ما نظام اسلامی هستیم و غیرت دینی داریم. حرفی که در شهرداری زده‌ایم این بود که اگر در یک اتاق … سه یا چهار نفر آقا و سه، چهار نفر دیگر خانم هستند … می‌توان کاری کرد که آن چهار خانم در یک اتاق و چهار آقا در اتاق دیگری کار کنند.»

وی با نگاه آماری به نسبت کارکنان زن و مرد شهرداری گفت: «۱۰ درصد مدیران شهرداری خانم هستند و شهرداری تهران در مقابل همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی بیشترین توجه را به بانوان داشته است و طبق گفته‌های مراجع ذیصلاح حجاب و عفاف در شهرداری تهران بسیار رعایت می‌شود.»

این خبر با حمایت و استقبال شماری از نمایندگان مجلس ایران مواجه شد. در نامه منتشر شده از سوی ۱۸۳ نفر از نمایندگان مجلس ایران آمده: «این اقدام فرهنگی و ارزشی و غیرتمندانه موجب امنیت و آسایش خواهران کارمند و خدمت بزرگی به آنهاست. به علاوه این اقدام اسلامی سنت حسنه‌ای خواهد شد که انشالله در تاریخ ماندگار خواهد گردید.»

پیشتر طرحی در شورای شهر سوم مطرح شده بود که در آن درخواست شده بود ۵۰ درصد مدیران شهری در ۵ سال آینده زن باشد. این طرح از سوی معصومه ابتکار به صحن شورا آورده شد اما رای نیاورد.

الشرق الاوسط:
Related Post