Categories: ایران

وزیر خارجه ایران: توافق جامع هسته‌ای هنوز ممکن است

عکس از خبرگزاری فرانسه

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در تازه ترین اظهارنظر درباره گفتگوهای هسته ای ایران و گروه ۱+۵ گفته است که تحقق توافق جامع هسته ای هنوز ممکن است.

به گزارش خبرگزاری ها، آقای ظریف روز یکشنبه در صفحه توییتر خود نوشت: «توافق ممکن است؛ اما توهمات باید رفع شود. این فرصت نباید باز هم از دست برود.»

وزیر خارجه ایران این اظهارات را دو روز پس از پایان دور اخیر مذاکرات هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی بیان کرده است، مذاکراتی که به گفته عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران طی آن پیشرفت ملموسی صورت نگرفت.

به نظر می رسد منظور آقای ظریف از فرصت از دست رفته قبلی، مذاکرات هسته ای ایران و تروییکای اروپایی در سال ۲۰۰۵ است.

اگر چه مهلت شش ماهه توافق موقت هسته ای قابل تمدید است، اما طرفین مذاکرات ای تمایل دارند که تا روز ۲۰ ژوئیه که پایان مهلت شش ماه نخست است، توافق نهایی منعقد شود.

عباس عراقچی، روز جمعه پس از پایان دور چهارم مذاکرات هسته‌ای با کشورهای ۱+۵ در وین، در جمع خبرنگاران رسانه‌های ایرانی اعلام کرده بود: «در این دور، که اولین دور کار جدی روی نوشتن توافقنامه جامع بود، پیشرفت محسوسی نداشتیم.»

وی در همین حال خاطرنشان کرده بود: «اینکه این دور مذاکرات بدون نتیجه مشخص پایان گرفته است به معنی شکست مذاکرات و فضای منفی حاکم بر آن نیست.»

او گفت توافق شش ماهه ژنو قابلیت شش ماه تمدید شدن دوباره را دارد و بنابراین اگر طرفین تا تیر ماه به توافق جامعی نرسند، می‌توانند از یک فرصت شش ماهه دیگر برای ادامه گفتگوها استفاده کنند.

آقای عراقچی همچنین در واکنش به سوالی درباره گمانه زنی ها درباره اختلافات ۱۳ گانه بین ایران و گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته ای ایران گفت اختلافات بیش از ١٣ موردی است که پیشتر عنوان شده و خواست به گمانه‌زنی‌ها درباره محتوای مذاکرات توجهی نشود.

دکتر فیاض زاهد، استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل سیاسی، به شرق پارسی گفت : «من بسیار بعید می دانم که پرونده هسته ای ایران با توجه به مذاکرات اخیر به شکست منجر شود».

وی افزود: “تمامی کشورهای مذاکره کننده بر اساس راهبردی مشخص وارد مذاکرات شدند که این مذاکرات را به نتیجه ای برسانند. از سوی دیگر تمامی اعضای کشورهای مذاکره کننده به دنبال این هستند که امتیاز بیشتری به دست بیاورند. لذا دولتها در این مذاکرات به دنبال ترک مخاصمه و تلاش برای به دست آوردن امتیاز هستند. مذاکرات در خرداد و تیر ماه هم ادامه خواهد داشت و به طرح جامع مشترک خواهند رسید. چرا که در شهریورماه خانم اشتون دوره کاری اش تمام می شود و فرد دیگری جایگزین وی می شود لذا برای وجه سیاسی ایشان مناسب است که مذاکرات به نتیجه مطلوبی برسد.»

وی گفت: «بر اساس نظر سنجی صورت گرفته در رسانه های آمریکایی خانم کلبنتون ۵۷ درصد شانس ریاست جمهوری را دارد. لذا دولت فعلی آمریکا به دنبال این است که پرونده هسته ای به نتیجه برسد و نتیجه آن نیز حل پرونده هسته ای و ایجاد شفافیت است”.

دکتر زاهد تاکید کرد: «در صورت شکست پرونده هسته ای تندروهای آمریکا و ایران تقویت می شوند و مشکلات متعدد و پیش بینی نشده ای برای دولت های ایران و آمریکا به وجود خواهد آمد لذا هر دو دولت فعلی ایران و آمریکا به دنبال این هستند که پرونده هسته ای در موعد مقرر نتیجه بخش باشد”.

گروه ۱+۵ خواستار محدود کردن بخشی از برنامه هسته‌ای ایران است و ایران نیز خواستار لغو همه تحریم‌های یکجانبه و چند جانبه است.

دور بعدی مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی قرار است در ماه خرداد برگزار شود.

الشرق الاوسط:
Related Post