Categories: ایران

یک منبع آگاه: همدانی جانشین سلیمانی در عراق شد

همدانی و سلیمانی -الشرق الاوسط

اربیل – معد فیاض – الشرق الاوسط: بنا به گزارش رسیده به بخش عربی روزنامه الشرق الاوسط، مسئولیت پرونده عراق از سوی آیت الله علی خامنه ای از قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران گرفته و به معاون وی حسن همدانی واگذار شده است. بنا به اظهارات یکی از رهبران ائتلاف ملی شیعیان در گفتگو با الشرق الاوسط «به باور خامنه ای سلیمانی در مدیریت پرونده عراق بنا بر منافع ایران شکست خورده است.»

این عضو رهبری ائتلاف ملی شیعیان فاش کرد که «سلیمانی در آخرین نشست خود در عراق با سران و برخی از اعضای همپیمانی ملی قبل از برکناری نوری مالکی از قدرت ملاقات کرده است.» وی افزود: «تلاش ایران برای ابقای مالکی بود، ولی سلیمانی نتوانست موافقت اعضای همپیمانی ملی را برای رای دادن به (مالکی) برای ماندن در قدرت جلب کند.»

سلیمانی در سال ۱۹۹۸ جانشین احمد وحیدی شد و در ۲۴ ژانویه ۲۰۱۱ از درجه سرلشکری به سپهبدی رسید. وی با توجه به مسئولیت پرونده عراق و لبنان و سوریه و فلسطین و اردن به «ژنرال مرموز» و «مقتدرترین شخصیت در خاورمیانه» معروف شده بود.

به گفته عضو رهبری ائتلاف شیعی که نخواست نامش فاش شود، «سلیمانی پیش از سال ۲۰۰۳ و قبل از تغییر رژیم سابق پرونده عراق را مدیریت می کرد. وی مهندس نظریه دخالت ایران در امور عراق بود که در این زمینه موفقیت های چشمگیری کسب کرد. وی توانست با فشار بر برخی سران سیاسی شیعه عراق و برخی دیگر امور را به نفع ایران، یا بنا بر خواسته های رهبر ایران تغییر دهد. رهبر ایران به طور مستقیم بر نیروهای سپاه پاسداران نظارت دارد.» وی افزود: «مهمترین دستاوردی که سلیمانی برای ایران انجام داد دو بار برکنار کردن ایاد علاوی از پست نخست وزیری بود. سلیمانی نخستین بار توانست تا علاوی را در انتخابات ۲۰۰۵ سرنگون کند. وی در مرحله دوم اجازه نداد تا ائتلاف (العراقیه) در انتخابات ۲۰۰۹ به تشکیل کابینه اقدام بورزد.»

پیش از این علاوی در گفتگو با «الشرق الاوسط» تصریح کرده بود که ایران به وی قبل از برگزاری انتخابات ۲۰۰۹ پیشنهاد کرده بود تا ضمن سفر به ایران با سلیمانی ملاقات کند. علاوی به پیشنهاد ایران پاسخ منفی داده بود. علاوی افزود: «به ایرانی ها گفتم اگر قرار است در سفر به ایران با توجه به برنامه از پیش تعیین شده و به منظور منافع دو ملت با رییس جمهور ایران دیدار علنی داشته باشم، من مانعی در این دیدار نمی بینم، ولی ملاقات با یک افسر ایرانی که در تخریب عراق نقش داشته را نخواهم پذیرفت.»

این عضو رهبری ائتلاف وابسته به شیعیان گفت: «به دنبال ناکامی اخیر سلیمانی در مدیریت این پرونده، خامنه ای مسئولیت نظارت بر پرونده امنیتی در عراق را به جای قاسم سلیمانی به ژنرال حسین همدانی واگذار کرد»، وی افزود: «سلیمانی به ائتلاف همپیمانی ملی تحمیل کرده بود که نامزد پست تصدی نخست وزیری باید تنها از ائتلاف مالکی (ائتلاف دولت قانون) و از حزب الدعوه برگزیده شود.» وی خاطر نشان کرد: «ایران و به ویژه خامنه ای با نامزدی عادل عبدالمهدی و احمد چلبی برای مقام نخست وزیری مخالفت کردند.»

به گفته وی «همزمان با نامزدی حیدر عبادی برای تصدی پست نخست وزیری واگذاری مسئولیت عراق به همدانی یعنی پایان دادن به ماموریت سلیمانی در عراق و گشودن یک صفحه دیگر. من معتقد هستم که این تغییر به معنای مجازات سلیمانی نیست، چرا که وی دستاوردهای فراوانی را برای ایران درخصوص عراق به ارمغان آورد. حمله داعش به شمال عراق شاید ضمن اموری قلمداد شود که سلیمانی در مدیریت آنها در عراق ناکام بوده است.»

همدانی یکی از بنیانگذاران سپاه پاسداران در استان همدان در سال ۱۹۸۰ متولد شد. وی یکی از افسرانی است که از جنگ ایران و عراق نجات پیدا کردند. همدانی فرمانده منطقه عملیاتی (بازی دراز) را برعهده داشت. وی تا سال ۲۰۰۹ معاون حسین طائب فرمانده بسیج بود. همدانی همزمان با آغاز انقلاب سوریه در سال ۲۰۱۱ به عنوان معاون سلیمانی به سوریه به منظور نظارت عملیاتی بر دفاع از دمشق پایتخت سوریه یعنی مرکز رهبری بشار اسد اعزام شد که توانست حکومت دمشق را در سال ۲۰۱۲ از سرنگونی نجات دهد. همدانی در آوریل همان سال اظهار کرد که ۴۲ تیپ نظامی و ۱۳۸ گردان در سوریه برای درگیری درکنار نیروهای وابسته به اسد تشکیل شده است. بنا بر ادعای همدانی این نیروها عناصر علوی و سنی و شیعه را دربر گرفته و حزب الله سوریه نام دارد.

درباره سفرهای گذشته یا کنونی همدانی به عراق این عضو ائتلاف همپیمانی گفت: «بدون شک همدانی بارها چه به همراه سلیمانی یا بدون وی به عراق سفر کرده است که کلیه این سفرها پنهانی انجام شده است. وی احیانا با نام های مستعار و با ادعای اینکه به عنوان یک فرد شیعی قصد زیارت مرقد امام علی را دارد از طریق فرودگاه نجف وارد عراق شده است.» این مسئول عراقی افزود: «من با همدانی یک بار در منزل یکی از رهبران ائتلاف همپیمانی ملی ملاقات کردم تا دیدگاه های وی را درباره کابینه جدید بشنویم. این دیدار قبل از انتخابات اخیر اتفاق افتاد.» وی در توصیف همدانی گفت: «وی از لحاظ زیرکی چیزی کمتر از سلیمانی ندارد.» وی در پایان گفت: «همدانی به برتری در تشکیل نیروهای شبه نظامی و گروه های مسلح معروف است. وی پیشتر نظارت بر تشکیل یکی از شبه نظامیان شیعه در عراق را برعهده داشت.»

الشرق الاوسط:
Related Post