Categories: ایران

هاشمی رفسنجانی: اگر رهبری بخواهد در بهبود روابط با عربستان کمک می کنم

اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران – عکس از افکار نیوز

آیت الله هاشمی رفسنجانی در مصاحبه ای که به تازگی منتشر شده گفته است که در صورت خواست رهبری ایران، در بهبود روابط کشورش با عربستان سعودی کمک خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران در مصاحبه ای که تیرماه سال جاری با روزنامه آساهی ژاپن انجام داده و اکنون این وبسایت بخش هایی از آنرا منتشر کرده گفته است: «بهبود روابط ایران و عربستان در اولویت برنامه های من است، که وقتی رهبری درباره آن کمک بخواهند، کمک می کنم.»

در این مصاحبه خبرنگار آساهی پرسیده است: «اخیرا سفیر ایران در عربستان به دیدار جناب عالی آمده بود. گویا تصمیم به سفر داشتید. چگونه می خواهید رابطه با عربستان را در اولویت کارهای خود قرار دهید؟»

آقای هاشمی رفسنجانی پاسخ داده است: اگر زمانی به عربستان سفر کنم، سفر زیارتی خواهد بود. چون مسایلی که مربوط به رهبری و دولت می شود، مسؤولیت های من نیست. بهبود روابط با عربستان در اولویت برنامه های من است که هر وقت کمک بخواهند، کمک می کنم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که کشور ایران که بر اساس ولایت فقیه است، چگونه می تواند با کشور پادشاهی عربستان همکاری کند، گفته است: «امروزه جز در ایران، هیچ کشور در قانون اساسی خویش «ولایت فقیه» ندارد، مگر با کشورهای مختلف دنیا همکاری نمی کنیم؟ همکاری کشورها بر اساس اصول دیپلماسی است و هر کشوری شرایط خاص خودش را دارد.»

در این میان به گزارش خبرگزاری آنا، خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی در ایران، آیت‌الله وحید خراسانی اخیرا در دیداری با مسئولان این دانشگاه، ضمن بیان اینکه “اسرائیل و سعودی از رسیدن مذاکرات هسته‌ای به نتیجه مطلوب ممانعت کردند”، تأکید کرده است: راه قطعی این است که آقای هاشمی به عربستان سفر کند.

دکتر طه هاشمی، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد با نقل قولی از این مرجع تقلید، در صفحه شخصی خود نوشت: آیت الله وحید خراسانی چند بار تأکید کردند که باید این سفر انجام شود چون تنها شخصیتی که می‌تواند عربستان را مجاب کند، آقای هاشمی است. سفر او به نفع جهان اسلام و ایران است.

هوشیار زیباری، وزیر دارایی عراق، نیز حدود دو هفته پیش بر اهمیت نزدیکی ایران و عربستان سعودی در این مرحله سخت و دشوار در منطقه خاورمیانه تاکید و تصریح کرد این همگرایی بر کشوهای عراق و یمن، سوریه و لبنان تاثیر مثبتی خواهد داشت.

زیباری افزود: «همگرایی عربستان و ایران حلقه محوری محسوب می‌شود که بازتاب آن بر مسائل منطقه خواهد بود. ما پیشتر در عراق روی این موضع کار کردیم و طرف ایرانی را بر اهمیت نزدیکی روابط و گفت‌وگو با عربستان تشویق کردیم.»

در فروردین سال جاری، معاون وزیر امور خارجه ایران در دیدار با سفر جدید عربستان اعلام کرده بود که این کشور خواستار توسعه و تقویت روابط با عربستان سعودی در همه ابعاد است.

امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران در دیدار با سفیر جدید عربستان در تهران گفته بود: «تهران به دنبال تقویت روابط با ریاض در همه ابعاد است و تاثیر گذاری دو کشور توان جهت دهی تحولات جهان اسلام به نفع امت اسلامی و خنثی سازی توطئه ها را دارد.»

پیش از این نیز مقام های ایرانی اعلام کرده بودند که اولویت سیاست خارجی این کشور در برقراری و توسعه روابط با کشورهای همسایه و عربی است.

در همین راستا محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران بعد از آغاز کار دولت یازدهم سفرهای مختلفی به کشورهای عربی داشته است و برخی از مقامات بلند پایه این کشورها نیز به ایران سفر کرده اند.

حسن روحانی در مراسم تقدیم استوارنامه عبدالرحمن بن غرمان الشهری سفیر جدید عربستان سعودی تهران در اسفند ۹۲، بر توسعه روابط دو کشور تاکید کرد و گفت: «تعامل و همکاری تهران و ریاض بی تردید می تواند برای ثبات و امنیت کل منطقه مفید باشد.»

وزیر امور خارجه ایران بعد از دیدار با سعود الفصیل وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفته است که فصلی نو در روابط دو کشور ایران و عربستان ایجاد شده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز سپتامبر گذشته در نیویورک پس از دیدار یک ساعته با سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی، این دیدار را «گشایش فصل تازه‌ای در روابط دو کشور و در راستای استقرار صلح و امنیت بین‌المللی و منافع امت مسلمان» توصیف کرد.

ظریف بعد از این دیدار گفت:‌« از نظر من و وزیر خارجه عربستان سعودی این دیدار سرفصل تازه‌ای در روابط دو کشور خواهد بود» وی همچنین افزوده است «ما امیدواریم که این فصل تازه در راستای برقراری صلح و امنیت منطقه‌یی و جهانی و پاسداری از منافع همه ملت‌های مسلمان جهان فصلی ثمربخش باشد.»

همچنین سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی نیز در پی این دیدار تاکید کرد که هر دو کشور ایران و عربستان سعودی در منطقه خاورمیانه، کشورهای با نفوذی هستند و همکاری میان آن‌ها اثرات غیرقابل انکاری در استقرار صلح و امنیت منطقه‌ و جهانی خواهد داشت.

پیش از این، در ماه مه گذشته شاهزاده سعود الفیصل، ‌وزیر امور خارجه عربستان سعودی، خبر داده بود که از محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود برای دیدار از این کشور دعوت کرده است. محمدجواد ظریف بعدا از انجام این دیدار عذر خواست.

الشرق الاوسط:
Related Post