Categories: ایران

نظرسنجی سی ان ان: استقبال نیمی از آمریکایی ها از توافق هسته ای با ایران

CNN

نتایج یک نظرسنجی جدید در آمریکا که با همکاری سی ان ان و شرکت او آر سی بین المللی برگزار شد، نشان می دهد ۵۶ درصد مردم آمریکا از توافق هسته ای بین المللی با ایران حمایت می کنند و موافق آن هستند که برنامه هسته ای ایران تهران متوقف نشود اما محدودیت هایی بر آن اعمال شود.

بر اساس این گزارش، با وجود حمایت نیمی از آمریکاییان از این توافق، ۳۹ درصد از مردم نیز با چنین توافقی مخالف هستند.

کیتینگ هولند مدیر نظرسنجی سی ان ان تاکید کرد: «همان طور که انتظارش می رفت، حمایت از توافق هسته ای با ایران میان دموکرات ها و جمهوریخواهان آمریکایی شکاف ایجاد کرده است. هم اکنون دو سوم دموکرات ها از چنین توافقی حمایت می کنند و میزان موافقت در میان جمهوریخواهان تنها ۴۵ درصد است.»

این نظرسنجی ۱۸ تا ۲۰ نوامبر از سوی سی ان ان و او آر سی بین المللی برگزار شد. مسئولان برگزارکننده نظر ۸۴۳ فرد بالغ را از طریق تلفن جویا شدند و درجه خطا را کمتر از چهار درصد خواندند.

اوایل ماه میلادی جاری که مذاکرات هسته ای در سطح وزرای امور خارجه ایران و ۵+۱ در ژنو برگزار شد. وزیر امور خارجه چین در مذاکرات حضور نداشت. دور پیشین مذاکرات با مخالفت فرانسه با پیش نویس بیانیه مشترک بی نتیجه ماند.

وزیر امور خارجه آمریکا در سفر خود به امارات متحده عربی، روز دوشنبه ۱۱ نوامبر در نشستی خبری در ابوظبی گفت: «نمایندگان کشورهای مذاکره کننده در آخرین روز مذاکرات در ژنو بر سر برنامه هسته ای ایران به توافق رسیدند و پیشنهادهای خود را به هیئت ایرانی ارائه کردند، اما هیئت مذاکره کننده ایرانی نتوانست این پینشهادها را در آن لحظه بپذیرد.»

در پاسخ به این ادعا، ظریف همان روز بدون نام بردن از هیچ مقام فرانسوی، این کشور را مخالف اصلی پیش‌نویس پیشنهادی آمریکا خوانده که صبح جمعه هم در جمع خبرنگاران درباره آن صحبت کرده است.

لوران فابیون وزیر امور خارجه فرانسه روز شنبه نهم نوامبر در حالی که مذاکرات در جریان بود، در جمع خبرنگاران «رآکتور آب سنگین اراک» و «درصد غنی سازی اورانیوم» را از نگرانی های کلیدی غرب خواند.

همزمان با واکنش ظریف، وزارت خارجه روسیه به نقل از زبان یکی از مقام‌های خود اعلام کرده است که حاصل نشدن توافق در ژنو متوجه ایران نیست. این مقام تاکید کرد، پیش‌نویس بیانیه مشترک در مذاکرات ایران و ۵+۱ در ژنو مورد توافق ایران بود، اما در بحث‌های نهایی در آن تغییراتی انجام گرفت که توافق بر سر آن را با مانع روبرو کرد.

الشرق الاوسط:
Related Post